Hij bedoelde daarmee de oerangsten en oerdriften van de mens.
Hij pleitte voor een zogenaamd "wreed theater", een schokkende en onthullende vorm van toneel.
Dat bereikte hij door middel van fysieke trainingen zijn acteurs tot op de grens van de uitputting te laten gaan. Hij liet de acteurs met elkaar vechten, rare geluiden maken,... Zo wilde Artaud bereiken dat de acteur minder rationele controle had, en zo het spel vanuit zijn onderbewuste liet ontstaan.

Hij bedoelde dat niet op de gewelddadige manier, maar de "wreedheid" die een acteur nodig heeft om tot het diepst van zijn ziel en zijn kunnen te gaan.
Misschien zou je kunnen zeggen de wreedheid naar het publiek,
want een theaterpubliek wil niet altijd in het diepste van de ziel van een acteur
kijken.