Zijn 'normen en waarden' voor iedereen gelijk ?

Wat voor de een 'norm-aal' of 'waarde-loos' is, geldt voor de ander andersom. Daardoor worden er compromissen gesloten of bepaalde dingen worden 'doorgedrukt', waardoor er ergernissen ontstaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet ook even het verschil tussen deze twee in de gaten houden, want vaak worden ze door elkaar gebruikt. Zo kan het zijn dat twee mensen dezelfde waarde hebben, maar hier toch een andere norm aan stellen. Mijn oma en ik hechten bijvoorbeeld beiden waarde aan fatsoen. Maar ik kan in de zomer een mini-jurkje met spagettibandjes best fatsoenlijk vinden, terwijl mijn oma kan vinden dat hier eigenlijk mouwtjes bij horen en dat het rokje tot over de knie moet vallen. We hebben dan beiden dezelfde waarde, maar een andere norm daarvoor. Waarden zijn over het algemeen vrij universeel, maar ook hier zijn verschillen in. Een Indiër kan het bijvoorbeeld respectloos vinden dat ik mijn baas tegenspreek, terwijl ik het pas respectloos vind als ik zijn idee de grond in boor maar het heel gewoon vind dat ik met een idee kom dat volgens mij beter werkt en dit netjes aan hem uitleg. Onze waarde respect is dan hetzelfde, maar de norm is anders. Pas als er verschillen in waardes zijn dan is het moeilijk om in discussie te gaan, omdat deze zo bij je persoon of groep horen dat je hier moeilijk vanaf kunt wijken. Over de norm kan altijd een compromis gesloten worden dat voor iedereen aanvaardbaar is.

Je geeft zelf het antwoord al. Nee. Normen en waarden worden gevormd door opvoeding. Dus mensen met dezelfde ouders hebben min of meer dezelfde set. En mensen in eenzelfde leeftijdscategorie hebben gelijekre normen en waarden dan andere generaties. En zo zitten er tussen verschilende bevolkingsgroepen verchillen. Er zijn normen en waarden die gelden voor een land of volk (bv: Doodstraf is redelijk buiten onze normen en waarden. Een hand afhakken van een dief kan al helemaal niet en vrouwen besnijdenis hoeven we in nederland niet eens over te praten).

Nee, normen en waarden zijn voor niemand exact gelijk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100