Wat is nu precies de relatie tussen het gedachtegoed van Plato, Hegel en Marx?

Deze heren schijnen bepaalde standpunten te delen. Kan iemand dit toelichten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Het beste antwoord

Alledrie specifieke opvattingen over een heilstaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Plato, Hegel en Marx hebben alledrie uitgesproken ideeën over de ideale samenleving.

Plato schreef 'De Staat', waarin hij een utopisch beeld geeft (avant la lettre) van een samenleving die georganiseerd is volgens een model uit het verleden.
Hegel grijpt terug op overtuigingen die hij onderandere bij Aristotoles vandaan haalde, en schets een politieke staat met verregaande vrijheid van het individu. De taak van de politiek is dan om individuele belangen te overstijgen. Hegel schets een toekomstbeeld. Hegel zou nu een liberaal genoemd worden en politieke partijen als de VVD kijken nog steeds naar het gedachtengoed van deze filosoof.
Ook Marx denkt vooruit en schetst een toekomstbeeld. Zijn socialistische heilstaat is van een heel andere orde. Hij zou nu een socialist zijn, misschien communist, en het gedachtengoed staat dus aan de andere kant van het politieke spectrum dan Hegel.

Een directe relatie is er niet. Hegel noch Marx grijpen voor hun eigen overtuigingen terug op Plato. En Marx grijpt niet terug op Hegel. Ze beschrijven ook nog eens alle drie een andere staatsvorm/samenleving. Het enige dat ze verbindt is dat politiek/samenleving/staatsinrichting hun onderwerp is (naast nog heel veel meer onderwerpen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe zit het dan met de zgn links-hegelianen? Waren die dan niet ook een inspiratie bron voor Marx?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou kunnen. Daar overvraag je me. De vraag gaat overigens over het gedachtengoed van onderandere Hegel, en niet over wat de volgelingen met het gedachtengoed hebben gedaan. En een relatie (direct) tussen het gedachtengoed van de drie genoemde filosofen, zie ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De term is jong Hegelianen niet links Hegelianen. Het antwoord is nee. Marx was zelf een jong Hegeliaan.