Nee, een oordeel is altijd een mening. Het hoeft echter niet altijd jouw mening te zijn. Als men van oordeel is dat Nederlanders te weinig investeren, kun jij daar een hele andere mening over hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, want een oordeel is altijd of iets goed of slecht is, of het een beter is dan het ander, en dat is altijd subjectief en subjectief is altijd een mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, als bijvoorbeeld een politieagent oordeelt dat je teveel hebt gedronken om wettelijk nog een auto te mogen besturen. En dit is ook echt het geval volgens een meting, dan is dit oordeel dus objectief en geen mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de politie-agent beoordeeld niet, die schat in. Het alcoholapparaat maakt de beoordeling, aan de hand hiervan vormt de politieagent zijn mening....
Dit betekend dat het apparaat wel kan oordelen zonder een mening te hebben, maar de politieagent niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dat zou betekenen dat het antwoord op de vraag ja is. Want een apparaat kan een oordeel hebben zonder dat dit een mening is:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wet is ook gemaakt door mensen die dit goede regels vonden, naar onderandere hun mening.
Even de definities volgens de argumentatie leer:

Een oordelend standpunt over iets wordt altijd geveld naar aanleiding van een norm waarmee wordt vergeleken. Dit moet dus ook

Een mening hebben is een standpunt innemen wat vervolgens onderbouwd moet worden door argumenten (voorspellend, oordelend of feitelijk)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit moet dus ook vermeld worden in de argumentatie.
Taalkundig kan dat, aangezien een oordeel verschillend is van een mening.

Filosofisch gezien niet, aangezien je nooit volledig objectief kunt zijn. Iedereen beweegt zich namelijk in een tijd & ruimte en is daardoor beïnvloedt. Als je volledig objectief wilt zijn ( geen mening ) zul je een zogenaamde "point of nowhere" moeten hebben, wat betekent dat je eigenlijk niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is voor zijn oordeel altijd afhankelijk van waarneming. Dat feit opzich maakt dat een oordeel altijd subjectief is. Óók in het geval van de politieagent die een alcoholcontrole doet zoals ik hierboven lees, omdat de meter door mensen is gemaakt en met een door mensen gemaakte norm werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een oordeel gaat wat mij betreft vooraf aan een mening. Ik onderbouw althans mijn meningen meestal op basis van argumenten die van mij een oordeel vragen. Dus denk ik inderdaad dat een oordeel (nog) geen mening is, maar dat een mening wel altijd gebaseerd is op een oordeel (of meer).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De absolute waarheid bestaat niet. Daarom is ieder oordeel een mening. Zelfs als je zegt: "gras is groen". Dan is dit nog een waarneming van misschien wel een kleurenblinde of van een goed kleuren ziende in een wereld van kleurenblinden van de naam groen die je aan een bepaalde lichtfrequentie hebt gegeven. Verder kan iemand uit de Sahel wel menen dat gras geel is. Sommige mensen proberen te laten merken dat ze zich bewust zijn van deze beperking door te zeggen: "ik vind dat gras groen is". Dat is m.i. dus niet nodig.