Heb je mensen die minder denken dan anderen?

Denkt iedereen doorlopend? Zijn mensen die altijd denken dromers? Is het enige verschil misschien dat je vaker bewust of onbewust denkt? Wat zijn diepe gedachtes en wat zijn niet diepe gedachtes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4.4K

Het beste antwoord

In principe denkt iedereen constant. Je hersenen zijn altijd in werking.
De manier van denken is voor iedereen verschillend.
Je heb mensen die niet bewust over dingen nadenken, maar veel vanzelfsprekend vinden.
Aan de andere kan t zijn er ook mensen die juist over alles bewust nadenken.
En natuurlijk alles wat tussen deze twee uitersten inzit.
Ik denkt niet dat een dromer bent als je over alles nadenkt. Dat staat los van elkaar. Je kan namelijk over van alles (dag)dromen en tegelijkertijd nerger bewust over nadenken. Maar andersom kan ook. Je kan ook veel (dag)dromen terwijl je juist over alles bewust nadenkt.
Diepe gedachtes worden vaak zo betiteld over het rechtstreeks vanuit je gevoel komt. Dat duurt vaak even voordat dat aan de oppervlakte komt.
Ondiepe gedachtes (om ze maar even zo te noemen) zijn gedachtes die aan de opppelvlakte drijven en direct genoemd kunnen worden. Vaak gaan die over de dagelijkse bezigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Goede vraag, dat sowieso!
Ik ben zelf een dromer, zit voortdurend met mijn gedachten ergens anders, ook soms midden in een gesprek met iemand.
Ik vraag me ook dikwijls af of anderen dat nou net zo ervaren, maar eigenlijk denk ik van niet.

Misschien dat extreem oppervlakkige mensen... Noem bijvoorbeeld een mannetje met een vrouw waar hij nooit echt verliefd op is geweest, een baan die hij nooit echt leuk gevonden heeft, zo iemand die zijn dromen en passies vergeet en een routine leven leidt... Ik denk dat die mensen weinig nadenken over het leven.

Ik denk dus dat er mensen zijn (met dat dan alleen als extreem voorbeeld) die het leven aan zich voorbij zien gaan zonder er bewust deel aan te nemen.
Een stukje 'onbewust leven', volledig geautomatiseerd zonder eens te stoppen, adem te halen en te beseffen waar je bent en waar je mee bezig bent en hoe je je voelt.

Mensen die niet mediteren, die niet zo filosoferend zijn... Ja, ik denk niet dat zij zo zeer minder vaak denken, want gedachtes zijn er eigenlijk altijd, maar simpelweg onbewust.

Het verschil tussen diepe en niet diepe gedachtes is denk ik voor iedereen anders. Voor de ene is een diepe gedachte, een diep filosofisch vraagstuk, voor de ander misschien enkel het moment dat hij/zij eens een keer echt bewust over iets gaat zitten nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag hopen dat er legio mensen zijn die niet zo'n ratelende harddisk in het hoofd hebben als ik dat heb.;-)

Hoewel ik moet zeggen dat het de laatste paar weken wel steeds minder word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is daar een rede voor ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Iedereen heeft zijn denkniveau van gedachten, dat hangt af van hoe ontspannen dat je bent en hoe intelligent je bent... Spanning, angst en emotie voeren het aantal gedachten per seconde op en ontspanning verlagen dat weer...

Maar elk mens heeft gedachten en er is er geen een die geen gedachten kent... Dus impliciet uitgesloten dus...

Maar er is wel een HEEL groot ander verschil dat je nog niet aanhaalde... Wat doet een mensen met die gedachten en daar ligt WEL een HEEL groot verschil... De een herhaalt het miljoenen keren in zijn leven en een ander die doet er niets mee... En dat is een groot verschil...

Hij die het steeds herhaalt, leeft in een hel... Hij die er niets mee doet leeft in een hemel...

Mensen zijn dromers of niet-dromers... Personen (dus zij die ervan overtuigd zijn een mens te zijn) die dromen en zij die geen persoon zijn (dat zijn zij die weten dat ze geen mens zijn, maar iets anders), die dromen niet...

Er zijn geen diepe gedachten... Gedachte is zelfs niet persoonlijk... En als jij denkt een gedachte te hebben die niemand gedacht heeft of zal denken, dan hoor ik dat heel graag van je...

Maar er zijn geen diepe gedachten, alleen maar gedachte...

Een gedachte kan wel diepe indruk maken, dat dan weer wel... En wat is dan diepe indruk, dat is dat je bewustzijn geraakt wordt, zodanig dat je die gedachte NOOIT meer vergeet... Dat weer wel...

Ik zal je iets raars zeggen: Zij die kunnen niet-denken zijn zeer intelligent... ZEER INTELLIGENT...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken daar een mooi liedje over wat we vroeger op school zongen en de tekst heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik het nooit vergeten ben en het is toch meer dan 45 jaar geleden.

De gedachten zijn vrij
wie raadt ze daarbinnen?
zij dansen voorbij
als nachtelijke schimmen
Geen mens kan ze naken
geen jager ze raken
laat wezen wat zij
de gedachten zijn vrij.

Ja,ik denk ook erg veel over van alles en nog wat en wordt soms midden in de nacht wakker over iets wat me dan te binnen schiet.Diepe gedachtes inderdaad over dingen die je bezig houden.Vaak hebben diepere gedachtes bij mij toch te maken met het leven zelf en als dit leven op zal houden.Wat komt hierna?Is er wel een hiernamaals?Wat daar te doen?Altijd en eeuwig?Daar kan een mens niet bij met zijn gedachtes.Gaat te ver.Dan draai ik me om en besluit dat ook maar niet proberen te bevatten want dan wordt het een lange slapeloze nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen denkt, al is het maar om elke keer weer een keuze te maken. Het leven is nl continu keuzes maken.

* Dagdromen is voor mij, 'spelen met mijn fantasieën'.
Ik ben iemand die continu aan het afwegen is, keuzes maakt, hoe het nu eigenlijk zit en hoe het verder moet. Dat wil niet zeggen dat, terwijl ik dit doe, ik een dromer ben. Van buitenaf gezien kan het wel zo geïnterpreteerd worden maar zelf, als (beroeps)'hoofdbreker', heb ik het er af en toe erg moeilijk mee. Het is op dit moment zo dat dit me zoveel energie kost dat ik niet toe kom aan de uitvoering van mijn evt. 'oplossing'.

* Wanneer ik eens rustig ga zitten om te mediteren dan is mijn hoofd leeg. Er is niets, en er komt niets. Ik ervaar alleen mijzelf en de 'stilte'.

Beide zijn voor mij bewuste processen. Dit geeft ook aan dat ik er bewust voor kan kiezen om de gedachte om te gooien of zelfs te stoppen. Maar.. ik kies er dan weer beust voor om ermee door te gaan.

Onbewust 'denken' is er voor mij ook. Dat komt ahw van buitenaf en is bedoeld als steun en advies, gegeven door mijn gids. Ook dat geeft te denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen werken doorlopend. Maar of dat allemaal denken is, weet ik niet.
Het is wel zo, dat je hersens beter functioneren als je in beweging bent. Daarom zijn schoolklassen ook niet echt een goede manier van leren, want daar functioneren je hersens dus niet optimaal.
Ook zijn er verschillende niveaus van denken, zoals het onderbewust denken (zie ook "een nachtje ergens over slapen, en de Aha-erleebnis).
Misschien moet je de link eens volgen voor een aardig inzicht in het functioneren van ons brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die zijn er! Dat zijn de zogenaamde :Armen van geest,maar die zijn dan weer zalig. Wat ik me daarbij voor moet stellen,weet ik niet>
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder armen van geest worden mensen met een geestelijke beperking bedoeld en die zijn niet tot bewust zondigen in staat,vandaar zalig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel waarde stier! Mijn opmerking dat ik niet wist wat ik me er bij voor moest stellen ging over het "zalig"zijn! Over armen van geest weet ik wel het een en ander!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zalig is ongeveer hetzelfde als heilig en wat dat is mag je zelf bedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,dat is een uitvinding van de "heilige" RK kerk!
Er zijn zowel mensen die altijd denken en er zijn ook mensen die bij vlagen denken. Ik verbaas mij er wel over. Ik denk namelijk altijd dag en nacht. Ik heb vele discussies in mijn hoofd en die stoppen echt niet als ik slaap. Sinds een jaar weet ik pas dat ik fundementeel anders denk dan de meeste andere mensen. En dat is dan toch een vreemde gewaarwording
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mij vaak afgevraagd of ik wel denk, In boeken of films worden mensen opgevoerd die rijen mogelijkheden opvoeren en een voor een weer doorstrepen, conclusies trekken en acties verzinnen. Ik heb dat nog nooit ervaren. Dus ik denk niet na. Maar hoe valt ddat nu te rijmen met het feit, dat ik voor mijn bedrijf een groot aantal belangrijke beslissingen genomen heb, waarbij erg veel geld betrokken was. Ik denk niet, maar ik neem besluiten.

Ik hoop dat er hier iemand komt, die aantoonbaar denkt, althans ons daarvan kan overtuigen, en iets kan zeggen over zijn/haar ervaring.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet, dat ik denk, dat je iemand anders kan overtuigen dat je echt diep denkt.

Je weet: over een ding zijn alle mensen het eens, namelijk, dat ze zelf goed hun verstand gebruiken, dat ze slim bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die totaal niet denken die leven in een droomwereld.Dus ze zijn er.