Filosofische vraag: kunnen we uit het feit dat we zo weinig kunnen voorzien van de toekomst, concluderen dat de mens niets leert van de geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

Volgens mij heb je wel twee waarheden bij de kop, maar hebben ze niet zo veel met elkaar te maken als je vraag suggereert.
Weliswaar is kennis en analyse van het verleden een voorwaarde om iets zinnigs over de toekomst te kunnen zeggen, maar de toekomst hangt van zoveel factoren af dat zelfs een gedegen analyse nooit voldoende kennis zal opleveren om de toekomst te kunnen voorspellen.
Het lukt met het weer al niet en dat is natuurlijk kinderspel in vergelijking met onze toekomst; zelfs al speelt het klimaat een rol in onze toekomst, maar dat is dan maar een van de vele factoren.
Zelfs de toekomst van een partij schaak tussen twee goede schakers (tussen slechte misschien nog minder) is na 15 à 20 zetten moeilijk te voorspellen en ondanks de complexiteit van het schaakspel een piece of cake naast de echte wereld.
Ook economen maken er in de regel met hun voorspellingen een potje van; t.a.v. de laatste crisis hebben veel economen het moeten afleggen tegen veel voorspellers met een glazen bol.
Daarnaast kunnen we stellen dat de mens nauwelijks bereid is lering te trekken uit het verleden. Dit zie je in het persoonlijke vlak waar mensen keer op keer een relatie aangaan met de verkeerde partner, maar evenzeer in de politiek die door een zelfde mensensoort wordt bedreven en waar men na een algemene nooit meer oorlog kreet zich om allerlei redenen weer opnieuw in een oorlog stort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk niet dat dat zo kort door de bocht gesteld kan worden.

Hoewel we niet weten wat de toekomst brengt betekent die niet dat we de fouten van het verleden gaan herhalen. Historisch gezien is dat overigens wel zo altijd gebleken. Maar het MOET niet.

Het feit dat we de fouten van het verleden blijven herhalen is meer de conclusie waardig: De mens leert niets van de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de mens niet van de geschiedenis zou leren, zouden we nu wellicht nog op de toendra's rondhangen.

Ik denk dat een hoop ellende voortkomt uit het feit dat er een aantal machtigen zijn die het allemaal niet zoveel kan schelen, als zij het hunne maar krijgen.

Niet dat ze niet weten wat ze doen, ze kiezen willens en wetens.
13 jaar geleden
Geschiedenis zijn dingen die zijn gebeurd waar we niets meer aan kunnen veranderen. De toekomst daarentegen wel. Daarom kan je niet beredeneren van te voren of iets slim was of niet want dat is pas mogelijk om te zien als het al gebeurd is en dus geschiedenis is. De wereld veranderd, mensen niet, ik neem aan dat je vraag daarop gebaseerd is. Toch denk ik van niet omdat als je iets wil voorzien, en je probeert het en je doet het, gebeurd het wat je wou voorzien wel op een andere manier omdat een mens slim en creatief genoeg om dat te doen. Het is een beetje vaag antwoord maar ik hoop dat je het begrijpt ;)

Toegevoegd na 31 seconden:
vet goeie vraag btw +1 van mij ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leren door fouten te hebben gemaakt, en dat is verleden tijd, dus geschiedenis. Nu is het zo dat we inderdaad weer in eenzelfde patroon vallen, maar dit komt niet doordat we ook weer dezelfde fout hebben gemaakt.
Als ik even een schets maak:
De tweede wereldoorlog kwam er voor een groot deel door Hitler. Deze man had een idee dat moest worden uitgevoerd. Anderen zijn het niet met zijn idee eens en beginnen een oorlog tegen hem.
Nu is het zo dat er op de dag van vandaag ook oorlogen zijn, maar niet omdat iemand weer datzelfde idee heeft gekregen. Daar heeft men dus echt wel van geleerd. Het gaat (altijd) over iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn volgens mij twee waarheden, maar de conclusie is naar mijn idee niet helemaal juist.
We leren namelijk juist veel van het verleden, alleen vatten we het meestal te letterlijk op.
Een voorbeeld: Na de 2e WO is er afgesproken dat het uitmoorden van volkeren niet meer mag gebeuren. Alleen vervangen veel mensen het woord 'volkeren' door Joden. Anderen 'mogen' nog wel 'vervolgd' worden. Mensen zijn er niet zo fel op tegen.
Ze hebben er dus zeker wat van geleerd, en willen niet dat dit zich ooit herhaald, maar ze bedenken dit niet in een andere situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we niet kunnen voorzien, daar kunnen we niets aan doen in mijn optiek, wij hebben geen zintuigen om iets waar te nemen dat er nog iets is.

Als je bedoelt dat we de toekomst niet kunnen voorspellen ligt dat volgens mij niet aan ons leervermogen uit de geschiedenis maar aan het aantal mogelijkheden dat er is.

Ik vind de weersvoorspelling daarvan een goed voorbeeld. Met alle data die we momenteel met computers verwerken en de kennis die we van het weer hebben zou je toch ECHT verwachten dat we er niet meer COMPLEET naast kunnen zitten en toch is dat toch vaak het geval, voorspellen ze regen , komt er zon of andersom.

Blijkbaar is e.e.a. zo complex dat ondanks intensieve bestudering van de trend we toch geen 100% voorspelling kunnen doen.
13 jaar geleden
Klopt, kijk maar naar hoe wij de probleemjongeren willen aanpakken. Door ze heel korte houden en ze heel hard te straffen. Maar we doen nog steeds hetzelfde dat er in onze geschiedenis ook al gedaan is. En nog steeds is daar geen goede oplossing voor, voor het probleem van bijvoorbeeld de probleemjongeren.

Maar het weer, kunnen we redelijk goed voorzien. Alleen maar uit ervaringen vanuit het verleden.

Men probeert wel iets te leren van uit het verleden, maar we zijn kennelijk nog veel te bang voor veranderingen. Dus doen we veelal hetzelfde ondanks dat het beter kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat "wij" veel kunnen voorzien van de toekomst door de nieuwe moderne technologische culturele economische medische astronomische ontwikkelingen ver geschopt zijn.
De mens heeft wél geleerd van de geschiedenis :kijk maar naar de europese unie en de verenigde naties!

We kunnen desondanks meestal onze stem niet laten horen ,want uiteindelijk kiezen wij als stemmers bepaalde vertegenwoordigers en die vertegenwoordigen "ons". Helaas is dat niet evident moet het meer soepeler worden zoals dat de burgers zelf kunnen gaan stemmen voor de nieuwe wet want het zijn uiteindelijk de burgers dat ervoor betalen en leven als belastingbetalers! Helaas zal dit nooit kunnen en dat zal altijd een knelprobleem zijn in onze maatschappijen.