Wat is 'de geheime leer'?

Ik las laatst een stukje over de geheime leer van mevr. Blavadsky, wie kan mij in "gewone mensentaal"uitleggen wat deze leer inhoud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K
rose
14 jaar geleden
Je zou de vraag eigenlijk naar spiritualiteit moeten verplaatsen.... (Heeft met filosofie weinig van doen)

Antwoorden (5)

Oi, wstrijker, dat is niet in het kort uit te leggen.

Ik ga dan ook geen poging doen.

Mocht je 'De Geheime Leer' van Blavatski willen lezen, lees dan eerst 'Isis ontsluierd', wat meer een algemene geschiedenisles is als opmaat naar de theosofie.

Je kunt natuurlijk ook iets leuks gaan doen.
14 jaar geleden
De geheime leer is van BlahBlahBlavatsky, van de theosophische vereeniging...

Maar als je haar naam leest, dan weet je al genoeg... Zij was een meester in het bij elkaar zoeken van verhaaltjes... en ik zeg je er zitten inderdaad diamanten tussen de kiezels in, maar je moet ze te weten vinden...

Maar ze heeft die diamanten heel goed verstopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schrijf je Blavatsky.
En dat is in gewone mensentaal niet uit te leggen.
Haar levenswerk bestaat uit twee delen:
Cosmogenesis en Anthropogenesis.

Het is een zwaar esoterisch en occult werk.
Ze probeert aan te tonen dat de mens uit een aantal basisrassen is voortgekomen over de afgelopen miljoenen jaren, en haalt daar god en alleman bij, inclusief Atlantis en de nodige spoken en geesten.
Nog waardevoller dan de Gouden Gids, want er komen ook een hoop personen in voor. Goed voor de open haard.
Oh nee, ik ben tegen boekverbrandingen...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zij god en alleman er bij haalt is het eerste antwoord voor mij ook duidelijk. Plusje voor jouw antwoord Man
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, het is je weer gelukt! wat een duidelijk antwoord! Je spreekt jezelf alleen wel tegen door te zeggen dat t niet uit te leggen is! haha :-)
rose
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Het moet met y.
Wanneer het totale leven je boeit ben je naar mijn idee al met "de geheime leer" bezig. Het is eigenlijk geen vergelijk, maar het is net zoiets als de Secret. Ook een zg geheime leer wat "al die tijd verborgen is gebleven en alleen voor ingewijden bestemd". Aan me neus!

Esoterische kennis, en innerlijk weten, het bestaan van een ziel, het geloof in andere dimensies, etc, etc ... heeft de mens altijd geboeid en is in de mens aanwezig.

Wil je meer weten over dit onderwerp, zie dan onderstaande links.

"De geheime leer" en "De stem van de Stilte" van Mw Blavatski zijn online te lezen. Zie:

http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/geheimeleer/
http://www.theosofie.net/literatuur/stem.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één werkelijke leer, niet een van vele, die de geheime leer genoemd kan worden. Hoewel er vele leringen kunnen zijn die gaan over dingen - theorieën - is er maar één leer van het hart, die de geziene en ongeziene dingen en gebeurtenissen van onze grootse kosmos beschrijft en verklaart zoals ze werkelijk zijn - de Waarheid. De leer van het hart overstijgt gewone woorden en begripsvormingen. Zo’n beschrijving of verklaring kan alleen volledig worden begrepen door hen die zelf één zijn geworden met alle aspecten van de kosmos, dat wil zeggen de fysieke, psychische en spirituele aspecten.