Klopt de stelling: 'It is a law of the universe that one who tries to control everything will eventually lose control?'

Ik las ooit eens ergens de volgende quote, kan er momenteel geen bronnen van vinden. Maar klopt dit? Zal als je alles teveel probeert te controleren, je ook (doordat elke mens bv. zijn limieten heeft) iedereen de controle verliezen? Hoe moet je deze quote dan interpreteren? Men kan toch niet leven zonder een beetje controle over z'n leven? Kan iemand mij dit een beetje meer uitleggen? (indien je ermee akkoord bent)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Het beste antwoord

Alles controleren zal nooit lukken, al was het maar omdat onze tijd en energie beperkt is.

Maar je zou bijvoorbeeld een onderscheid kunnen maken tussen controle over onszelf en controle over anderen. Dat laatste komt meestal voort uit een gebrek aan het eerste. Een heilloze weg dus.

Ik geloof dat controle over jezelf zeker kan helpen om gelukkig te worden, mits het goed aangepakt wordt. En daarmee bedoel ik dat het hopeloos verkeerd gaat als we een verkeerd beeld van onszelf hebben. Naarmate je beter weet hoe iets werkt kun je er meer mee/aan doen.

Dus zwaktes onder de duim houden: geen goed plan. Het verlangen naar het foute gedrag wint het meestal van de wilskracht. Beter werkt een realistisch beeld, onderzoeken van andere mogelijkheden, kortom een intelligente aanpak ipv repressief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het vaak niet de meest perfectionistische mensen (die alles nauwgezet en correct volgen) die het meest succes bereiken? Dit mag natuurlijk niet te veel zijn, maar toch. Een zekere vorm van perfectionisme is toch vereist om een leven degelijk te organiseren..? (al hoeft dit niet over het hele leven zijn maar op bepaalde vlakken kan toch gezond zijn zoniet noodzakelijk?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij zijn controle en perfectionisme zeer verschillende mechanismen.
En wat is succes? Voor mij heeft dat met gelukkig worden of zijn te maken. En wat daarvoor nodig, ik denk van alles wat, zowel gevoel enigszins controle te hebben over wat er gebeurt, ook een interne perfectionist, maar ook het vermogen om bijvoorbeeld te relativeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het beste ;)

Andere antwoorden (4)

De essentie is dat wanneer je alles wilt kunnen beheersen (dus een control-freak bent) , men zaken buiten je gezichtsveld zal proberen te houden. Dat betekent dat jezelf het (terechte) idee hebt dat er "zich zaken buiten je gezichtsveld afspelen" en dus nog meer "control" wilt, en daardoor zal men nog meer zaken buiten je gezichtsveld houden etc etc.. en uiteindelijk heb je helemaal geen control meer..... !

Het komt vaak voor als "fout" type manager (inderdaad, de control-freak-manager) en dus in managementboeken een dankbaar onderwerp (zie ook bron voor meer uitleg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat deze stelling klopt.
Een controlfreak is vaak erg voorzichtig en bang om te falen. Hij/zij wil alles onder controle hebben.
Al van jongs af aan blijkt de perfectionistisch ingestelde mens zijn last te dragen, de angst om deze controle over zichzelf te verliezen. Dit gaat gepaard met een algemene onzekerheid die ook in andere situaties een rol speelt.
Er is dan de angst om bijv. gekke dingen te gaan roepen tijdens een huwelijksinzegening of iets in die aard. Het is een soort vrijheid die hij/zij zich zou wensen maar er vreselijk bang voor is dat zoiets ooit zal gebeuren. De persoon is dan doodsbenauwd om het daadwerkelijk te doen en voor zijn gevoel de fout van zijn leven te maken.
Deze controle is daarmee gelijk een obsessie en op het laatst kan dit zo gaan tegenspelen dat hij/zij daadwerkelijk de controle verliest over zowel zichzelf als zijn omgeving. Je kunt namelijk niet altijd alles controleren omdat je ook ooit met onverwachte gebeurtenissen te maken krijgt, waar je geen controle over hebt. Dat is nu eenmaal een universele wet.
12 jaar geleden
Ja , dat klopt wel.
het instellen en handhaven van orde kost energie.
De energie die je als mens kunt leveren is beperkt.

Een luguber voorbeeld zijn de wereldoorlogen en het Romijnse rijk, omdat het grondgebied wat ingenomen werd steeds groter werd, werd de grens veel groter (naast het effect van het verzet) en zo liepen de oorlogen stuk omdat er op den duur te weinig middelen waren de grenzen te vergroten of zelfs maar in stand te houden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een andere stelling heeft wel wat van deze:
Als de hersenen zo simpel waren dat we hun werking konden begrijpen, zouden we daar niet toe in staat zijn.
(dan zouden de hersenen domweg te simpel zijn om het vermogen te hebben dat uit te zoeken)

Zo zie je wel meer verschijnselen die zelfbegrenzend zijn.
Zo is ook het onzekerheidsprincipe van Heisenberg een beperking, je kunt niet en snelheid en nauwkeurigheid samen tot in het oneindige nauwkeurig bepalen, het een gaat ten koste van het ander.

We kunnen blij zijn dat die grenzen bestaan, anders zou alles gruwelijk uit de hand lopen....

Tot slot deze uitspraak van Einstein,
twee dingen staan vast, de oneindigheid van het heelal en de oneindige domheid van de mens, alhoewel ik van het eerste niet zeker ben......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt naar de geschiedenis:
- Napoleon, De Romeinen etc.

Al deze mensen, in allemaal verschillende tijden hebben altijd gefaald de wereld te overheersen.
De wereld overheersen heeft ook te maken met de controle hebben over volkeren, en zelfs voordat ze alles hadden verloren deze mensen de controle over hun rijken.

Kort gezegd: Het is niet eens mogelijk over alles controle te hebben, en verlies je controle bij een zwakheid, mensen zitten vol zwakheden en zullen dus bij te veel controle, de controle gaan verliezen