wat is Bewustzijn..?

ik bedoel niet bewust-zijn. Maar Bewustzijn.
Het Bewustzijn.
wat is het eigenlijk, hoe kan je het omschrijven.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik bedoel dus het Bewustzijn... niet als een persoonlijk bewustzijn, in de zin van -je ergens bewust van zijn-
maar Het Bewustzijn..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef eens een voorbeeld van wat je bedoelt, want ik zie even niet het verschil tussen bewustzijn en persoonlijk bewust zijn... Bedoel je de definitie van bewustzijn ofzo? In plaats van wat die definitie allemaal uitwerkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef eens een voorbeeld van wat je bedoelt, want ik zie even niet het verschil tussen bewustzijn en persoonlijk bewust zijn... Bedoel je de definitie van bewustzijn ofzo? In plaats van wat die definitie allemaal uitwerkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik bedoel; alles vind plaats in het bewustzijn... Bewustzijn, wat ook wel word aangeduid als 'het universum', of 'de kosmos'.
Misschien had ik beter de vraag kunnen stellen: wat is 'het universum'
of wat is 'de kosmos'

Antwoorden (8)

Wikipedia is er aardig uitgebreidt over..

Bewustzijn wordt omschreven als subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld (weten van wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen) of op eigen mentale processen (weten van wat er in je omgaat en daarover kunnen vertellen). Anders gezegd: bewustzijn is een toestand van de geest die gekenmerkt is door een besef van het eigen ik en de omgeving.[1] Het is een onderwerp van studie in de moderne filosofie, psychologie en cognitieve neurowetenschap.
De term "bewustzijn" is afgeleid van het Duitse Bewusstsein, geïntroduceerd door de filosoof Christian Wolff (1679-1754). Verwante begrippen zijn: besef, notie, zich realiseren, weet hebben, doordrongen zijn (van), in de gaten hebben en in zekere mate ook bezinning en geweten.
Over het bewustzijn bestaan vele verschillende visies. Bij sommige visies staan vooral de wijsgerige en theoretische implicaties centraal (zie Bewustzijnstheorieën). In dit artikel wordt een meer algemeen overzicht gegeven van de belangrijkste benaderingen, of invalshoeken, in het onderzoek naar en denken over het bewustzijn, waarbij vooral het lichaam-geestprobleem (mind-body) centraal staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewustzijn is het vermogen om in het hier en nu waar te nemen en daarover na te denken.
12 jaar geleden
Bewust zijn , van wie je bent, waar je bent en wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waak-bewustzijn (je hebt ook slaapbewustzijn) is dat je weet wie je bent, wat je bent, waar je bent,wat je wilt, wat je doet en welke tijd het (ongeveer is).
Het is dus het besef van je bestaan en van je persoon in het gebeuren van DAT moment.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is inmiddels bewezen dat ook sommige dieren een echt bewustzijn hebben, dit is bij mensapen, dolfijnen, papegaaien ed. aangetoond.

Wat het menselijk bewustzijn wel exclusief schijnt te hebben , is inzicht in de toekomst (perspectief), wat bij dieren (nog) niet duidelijk is aangetoond.

Ook spiritueel besef/bewustzijn schijnt aan de mens voorbehouden te zijn, ik heb nog nooit een aap in een gebedshouding aangetroffen (en anderen bij mijn weten ook niet)

Wat bewustzijn eigenlijk is , weten we niet exact!,
Daarom zijn de effecten beschreven die zich bij bewustzijn voordoen, het zijn dus de symptomen van bewustzijn.

Dat bewustzijn niet kernachtig te duiden is komt mede omdat het nu oneindig kort lijkt.
Het is echter uit onderzoek gebleken dat onze hersenen IN de toekomst werken, waardoor het nu dus een tijdsbreedte gekregen heeft die NIET nul is.
Dit weten we pas sinds kort onomstotelijk.

Het bewustzijn is dus iets heel bijzonders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Britse filosoof John Locke's geeft een mooie definitie van de term 'Consciousness': "The perception of what passes in a man’s own mind."
Daar kun je alle kanten mee op natuurlijk, maar de vraag wat Bewustzijn precies is, is dan ook al eeuwen voer voor filosofen. Sinds de jaren negentig is de Philosophy of Mind een populaire vakgebied binnen de filosofie, mede dankzij ontwikkelingen in de neurologie.
De links hieronder geven een heel aardig overzicht. Literatuur van David Chalmers, Daniel Dennett en Antonio Damasio is goed leesbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik noem het wakker worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees vraag..
Het bewustzijn is het helder kunnen beseffen dat je leeft. Je op een bepaald moment kunnen afvragen "Wie ben ik, waar ben ik, wat doe ik?" Door je bewustzijn kan je jezelf verwonderen dat je leeft en dat je hier rondloopt. "Cogito ergo sum"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry.. weer, dit bedoel ik niet.. ik bedoel het onpersoonlijke bewustzijn.. niet gekoppeld aan de persoon .. als 'bezit'.
Ons bewustzijn is de reflectie van het brein op de hersenactiviteit veroorzaakt door impulsen van (naar het lijkt) buiten het brein.

Ons bewustzijn is een continue 'beeldcommentaar' op wat er allemaal gebeurt. Een voortdurende stroom van oordelen, als je wilt.

Het exacte 'dassein' van het bewustzijn is vooralsnog onbekend. Er zijn allerlei ideeën over wat het bewustzijn precies is en/of inhoud, maar 'the jury is still out on that one'.

Wezenlijk is het bewustzijn ons gevoel van zelf.