Waarom zijn alle grote filosofen bijna altijd blanke mannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van Confucius gehoord?

Antwoorden (12)

Omdat deze uit de westerse wereld komen, waar de beschaving verder was, waardoor er meer "vragen" waren. Ze gingen dus meer denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vrouwen komen ergens anders vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen komen van Venus toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En China dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar komen ook vrouwen vandaan
Omdat die blanke mannen hebben afgesproken wat filosofie was en waar het aan moest voldoen, n.l. aan de manier waarop zij filosoferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat al gezegd werd, de filosofie is een voornamelijk westerse wetenschap. Daarom is het grootste deel van de filosofen blank. Bovendien waren het in de tijd van de meeste grote filosofen alleen mannen die wetenschap uitoefenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De filosofie die hier onderwezen wordt is inderdaad vooral westers. Maar ook in Azie (puntjes doen het niet), zijn veel grote filosofen. Daar zijn wij alleen minder bekend mee, omdat dit minder overeenkomt met onze westerse denkbeelden.
Ik kon lastig een Nederlands stuk vinden, maar op de Engelse wiki staat een hoop informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ik miste bij iedereen het stuk over niet-westerse filosofie, die net zo groot is, alleen minder bekend. Wij plaatsen ons in de westerse filosofie omdat die bij onze cultuur hoort, maar dat betekent niet dat die superieur is! Dus goed antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Inderdaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat Confucius wel redelijk standaard is om over te leren bij filosofielessen. Maar voor de rest komt niet-Westerse filosofie inderdaad (helaas) weinig aan bod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar ik denk als je mensen zo op straat zou vragen een aantal grote filosofen te noemen, dat hij zal ontbreken in dat lijstje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als je mensen op straat naar filosofen zou vragen dat je dan alleen de naam Socrates te horen krijgt. Zo bekend met filosofie is de gemiddelde mens nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder Plato.
Dat is helemaal niet waar, er zijn ook heel grote chinese en andere aziatische filosofen, ze worden alleen niet genoemd in de oude literatuur omdat ze toen niet (meer) bekend waren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat er in alle culturen filosofen zijn.
De westerse wereld had veel sneller een uitgebreid netwerk waarmee ze mensen over de hele wereld konden bereiken en bekendheid konden geven aan de later bekende filosofen. Verder werd er niet gezocht naar filosofen buiten de westerse beschaving. Maar als je kijkt naar bv stammen in Afrika, Suriname of Indonesië ( om wat voorbeelden te noemen), zijn al die stamoudsten ook allemaal filosofen en filosoferen ze samen ook over het leven en het bestaan. Wel met een hele andere kijk op de dingen dan in het westen, maar dat wil niet zeggen dat hun kijk op het leven minder goed zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! iemand die anders kijkt dan de westerse mens hoeft dan nog geen beperkingen te hebben in het leven. Iedereen kan in principe filosoof worden.
Veel mensen die zich filosoof noemen zijn eigenlijk filosofoloog. Ze zijn geen filosoof maar hebben filosofie gestudeerd. Het is een vakgebied dat zich bezig houdt met geschreven teksten van grote filosofen. De kunst is dan om die filosofen te citeren, met elkaar te vergelijken en proberen te begrijpen wat ze eigenlijk hebben bedoeld. Dat noemen we filosofie.

Het is de geschiedenis van de filosofie die ontstond in de Griekse oudheid en via de Romeinenen en de katholieke kerk naar Europa is gekomen. Net als schrijvers, theologen, uitvinders en bestuurders vrijwel uitsluitend mannen dus. Mannen die een positie hadden verworven - dus geen donkere mannen zoals van onderdrukte volken.

Pas met de vrouwenemancipatie komen er nu ook langzaamaan vrouwen die zich filosoof noemen.

Het zou anders worden je ook andere culturen wilt rekenen tot 'de filosofie'. Dan zijn er ineens veel meer groten der aarde. Maar nog altijd voornamelijk mannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
filosofen waren er altijd.
als je terug kijkt,0ngeveer 100 jaar geleden,meschien wel langer, waren het niet de blanken die alles in de hand wouw hebben, kijk naar de indianen,kijk naar afro amerikaan,mexico,India,en ga zo maar door,zij hebben nooit de kans gekregen om te leren, en vrouwen al helemaal niet, maar gelukkig is dat verandert.
ga maar maar eens op zoek naar geschiedenis in die tijd,
en kijk maar eens wat die blanken gedaan hebben.
ik ben zelf blank,maar als ik hoor wat er toen afspeelde in die tijd,doet het me pijn en ben ik boos dat dit is gebeurt.
ieder mens heeft gelijke rechten en het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat voor een huidskleur je hebt,
het innerlijke is het belangrijkste wat er is,en de iedereen is slim op zijn eigen nivo, hoeveel boeken je ook leest, iedereen kan van iedereen leren,ik van jou ,jij van mij, hij van hem/haar en zij van haar/hem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. MAAR, dat betekent nog niet dat ieder mens ook gelijk is. Hoe je het, bijvoorbeeld, ook wendt of keert, een vrouw blijft anders dan een man. Niet minder, maar wel anders. Zo is het ook bij de verschillende culturen. Ze zijn anders en zouden daarom misschien wel geen filosoof kunnen zijn. (nu ben ik daar niet van overtuigt, maar wie weet)
Ik ben het eens met Mokummer. Elke cultuur had en heeft filosofen. De westerse wereld is alleen vaak beschouwd als een groep superieur aan continenten als Afrika. Het was dan ook zo dat, toen er eenmaal de slavenhandel begon (slaven zijn er altijd al geweest, alleen de handel erin pas veel later) de zwarte mens geen inspraak had op zaken. Ze mochten iet eens hun eigen naam kiezen, om een extreem voorbeeld te noemen. Filosofen uit hun ''wereld'' kregen niet de kans om zich te ontwikkelen en te uiten. Het heeft te maken met onderdrukking. Hetzelfde is met vrouwen. Pas sinds kort is een vrouw gelijk gesteld aan de man. Vroeger, toen dat niet zo was, konden ook vrouwen zich niet uiten of ontwikkelen in de filosofie. Vrouwen als Beauvoir zijn bekende filosofen die bewijzen dat ook vrouwen filosofen kunnen zijn (net als negers, Aziaten etc.)
Dit allemaal heeft te maken met de sociale als maatschappelijk onderdrukking van de blanke man. En dan denk ik dat wat Mokummer bedoelt is dat iedereen filosoof is. Je moet je er alleen in kunnen ontwikkelen. En tot kort geleden toe konden alleen blanke mannen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien dat we met cultuur ontwikkelingen te maken en deze ontwikkeling is in iedere cultuur anders. In de westerse cultuur zie je mede daarom meer filosofen. Maar daar is gelukkig een verschuiving in. Naar mijn idee als culturen niet meer hoeven te " overleven" komt er ook ruimte voor o.a. filosoferen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er iemand die rol moest vervullen en de niet-blanke mannen vonden het blijkbaar veel leuker om in het 'veld' te gaan ervaren wat filosofen zo graag theoretisch willen verklaren?
Dit is slechts één van de vele mogelijke verklaringen voor dit fenomeen. Feit is dat de niet-blanke 'veldwerkers' even 'grote' filosofen blijken te zijn... je moet enkel de moeite doen om eens goed naar hen te luisteren... daar kunnen de 'bekende' filosofen vaak niet tegenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat de groten der filosofie alleen maar blanke mannen waren. Op onderstaande lijst kun je vele namen vinden van filosofen die lang niet allemaal blanke mannen waren.
Er wordt een indeling gemaakt in:
Westerse filosofie
Oosterse filosofie en
Religieuze filosofie
Er zijn nota bene meer groeperingen in de Oosterse filosofie dan in de Westerse.
Je vindt er filosofen van uit de oudheid tot en met de 21e eeuw, hetgeen wil zeggen dat filosofie al heel lang bestaat en er ook al heel lang documentatie over is.
Wij denken alleen maar over Westerse filosofie omdat wat dichtbij ligt op school eerder gedoceerd wordt.In andere landen leren ze weer wat daar meer bekend is.
Kijk maar eens op onderstaande site, het is te veel om hier op te schrijven wat je daar allemaal kunt vinden.