Bestaan er racistische theorieën van Oosterse filosofen?

Belangrijke westerse filosofen als Kant, Hume en Hegel doen in hun werken racistische uitlatingen over andere rassen, en dan met name het zwarte ras. Ik vraag me af of hun tegenhangers uit bijvoorbeeld China of India er ook dergelijke theorieën op na houden.

Ik weet dat er ook Aziatische racisten zijn, zoveel blijkt wel uit Gandhi's uitlatingen over 'kaffers' en de manier waarop vreemdelingen in Oost-Azië bejegend worden. Waar ik benieuwd naar ben, is of er ook filosofisch racisme uit die hoek uit het Oosten komt. Met 'het Oosten' doel ik op de Islamitische wereld, Zuid-Azië en Oos-Azië.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (2)

Wat dacht je van het kastenstelsel?
Vooropgesteld: het is gebaseerd op religie, geen filosofie. Maar op onze westerse ogen komt zo'n systeem zonder meer racistisch over.
Het kastenstelsel word gebruikt in India, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh en Indonesië.

Oorsprong:
Meer dan 2500 jaar geleden ontstond in India het kastenstelsel: de varnashrama dharma. Deze theorie over klassenongelijkheid houdt in dat mensen in bepaalde kasten worden ingedeeld. De kaste van een persoon, ook wel jati genoemd, is geen vrije keuze maar staat vast bij de geboorte. Brahmanen, die zichzelf in de hoogste klasse van het kastenstelsel hebben geplaatst, hanteren dit systeem van klassenongelijkheid. Het Brahmaanse geloof is beter bekend als het Hindoeisme, een term die pas de laatste 300 jaar wordt gebruikt.

Hoewel sinds de onafhankelijkheid in 1947 wettelijk verboden speelt het kastenstelsel nog steeds een belangrijke rol in hedendaagse India. Vooral op het platteland, waar driekwart van alle Indiërs wonen, is het nog altijd een belangrijk maatschappelijk ordenend systeem. Met name in het zuiden leeft het nog sterk: zo zijn er in veel dorpen nog afzonderlijke woonwijken voor de onreinen, die hun eigen waterput hebben en vooral geen water uit andere putten mogen drinken. Mensen met dezelfde kaste-achtergrond hebben vaak een gevoel van saamhorigheid, wat nog versterkt wordt doordat ze vaak dezelfde taal, cultuur en economische positie delen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het kastenstelsel komt voor uit gedachtengoed van de Veda's en de Upanishaden. De Upanishaden zijn eigenlijk filosofische beschouwingen op de Veda's dus in zekere zin is het denkgoed dat verantwoordelijk is voor het kastenstelsel filosofisch van aard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is zeker sprake van discriminatie. Maar is het ook racisme? Voor zover ik het begrijp is er pas sprake van racisme als je mensen naar waarde gaat rangschikken op basis van 'ras'. Zitten mensen in een lagere kaste omdat een religieuze elite dat ooit heeft bedacht, terwijl de mensen in verschillende kasten genetisch niet zo sterk van elkaar afwijken? Of spelen erfelijke lichamelijke eigenschappen (zoals huidskleur of de vorm van het gezicht) ook een rol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, daar zeg je wat. Het zit in een grensgebied denk ik. Als je kijkt naar de Joden kun je ook niet spreken van een ras, toch word de Joden-vervolging wel gezien als racisme in plaats van discriminatie.
Zeker is dat in het kastenstelsel je positie bepaald is bij de geboorte en ook onveranderd blijft. Net als bij huidskleur het geval zou zijn.
Dat neemt niet weg dat er iig geen uiterlijke verschijningsvormen vast liggen, het is niet genetisch dus in zekere zin 'enkel' discriminerend.
ze zijn er overal of je nou in het noord ,oost,zuid, of west bent, maar eens zullen ze wakker worden en andere inzichten krijgen.