Is macht het bespelen van emoties van mensen?

Is de essentie van macht niet het bespelen van de emoties van mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
3.3K

Het beste antwoord

Over macht is veel geschreven, maar je hoeft er maar twee boeken voor te lezen om er zo'n beetje alles van te weten.

Ten eerste De Heerser van Machiavelli uit 1531: dit is het allereerste wetenschappelijk werk over hoe macht werkt. Hij ontleedt macht als een chirurg.

En ja, een Heerser speelt met verwachtingen en emoties. Hij zal bijvoorbeeld proberen in een goed blaadje te komen staan met zijn ondergeschikten, dus een imago opbouwen van een 'goede' heerser, een weldoener, iemand die eer en lof verdient, maar ondertussen zal hij elk denkbaar politiek spelletje spelen om zijn macht te bewerkstelligen en uit te breiden. Dus wat de mensen van hem denken en voelen, klopt niet. Ze worden bespeeld.
Ik zou zeggen: lees dit boek, er zijn maar weinig boeken van dit hoge niveau.

En het tweede boek wat ik je kan aanraden is het leuke boekje "Hoe word ik een rat", van Joep Schrijvers. De schrijver laat zien hoe dat verwerven van macht tegenwoordig gaat. Dus hoe op emoties wordt gespeeld, door bijvoorbeeld op een nauwkeurig bepaald tijdstip een e-mailtje te laten slingeren, en zo bepaalde geruchten (met bijbehorend gevoel) aan te zwengelen.

Macht is het vermogen om een ander te beperken in zijn vrijheid. Het gemakkelijkste is dat dus, door die ander dat zelf te laten doen. Door zijn gedachten en emoties te manipuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee. manipulatie is het bespelen van emoties van anderen.
kennis maakt macht dwz dat als je veel weet je met veel situaties om kan gaan.
geld maakt macht dwz dat als je maar genoeg betaalt er overal deuren open gaan.
eendracht maakt macht betekent dat als je allemaal dezelfde mening hebt je samen sterk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min of meer denk ik: als je (algemeen bedoeld) speelt met de emoties van mensen (meestal is dat negatief bedoeld), en het werkt, dan geven die mensen jou macht over hen.
Zij laten zich dus bespelen, om wat voor reden dan ook. Totdat ze het door hebben en er een stokje voor steken, dan heb je geen macht meer.