hoe 'echt' zijn mijn gedachten?

De manier waarop je denkt, hoe je gedachtengang zijn weg baant? de manier waarop je linken legt...

zijn mijn gedachten geprogrammeerd door vb: genetische bepaling of heeft het te maken met de manier van opvoeding?

Als ik iemand anders was, zou ik dan mijn huidige gedachtengang en instelling hebben?

of als iemand anders mijn leven zou leiden, zou die persoon dezelfde gedachten hebben als ik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Alles, werkelijk alles heeft invloed op de gedachten.
Je karakter met alles wat er bij hoort heeft hier invloed op, dus is er al een erfelijke aanleg.
De plaats waar je opgegroeid bent, je opvoeding, je geloof of geen geloof, je school, je opleiding en dan ook nog je eigen inbreng.
Maar ook , indien je in het spiritule gelooft, heeft je beschermengel (gids) een grote invloed op je gedachten. Ook als je er niet in geloofd, heeft dit invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je gedachten komen van jou en van jou alleen.genetische bepaling of de manier van opvoeding kunnen wel een rol spelen maar ieder mens is een individu.Iemand anders kan nooit 100% dezelfde instelling hebben als jij want jij bent uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen zijn gedachten grotendeels illusie.Je besluit zelf om dingen voor waar en onwaar aan te nemen,maar zonder keihard bewijs blijven het veronderstellingen.
Ze zijn geconditioneerd door het leven dat achter je ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens prof. Swaab heb je geen hersenen, maar ben je je hersenen. Met andere woorden je hebt geen greep op je hersenen en je kan er ook geen greep op hebben, want hoe zou dat kunnen? Als je dus iemand anders was zou je anders denken, anders voelen en anders handelen vanwege andere hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gedachten zijn echt van jou. Jij denkt ze.

Met de kanttteking dat jouw zijn wordt bepaald door je omgeving, door alles wat je meemaakt, door je vrienden, door bepaalde levensverwachtingen etc. Uiteindelijk worden we allemaal geprogrammeerd door onze leefpatronen die hier in Nederland gangbaar zijn. Hoe vrij ben je? Hoe vrij zijn daardoor je gedachten?
Hier naast in de rechterbalk zie ik een vraag staan met momenteel 22 antwoorden: is vrijheid een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn echt, maar alleen voor jou en alleen op dat moment... Hoe echt is de wind? Precies hetzelfde...

Gedachten komen boven, die zijn niet persoonlijk... Heb jij ooit een persoonlijke gedachte gehad, die alleen jij kon hebben? Nooit...

Denken heeft met taal te maken, zonder taal geen denken.. En dan moet je weten wat goed en kwaad is, dan gaat het nog beter, dan heb je lijden...

Als jij iemand anders was, dan heb je dezelfde gedachten maar deed je er mee zoals die ander...

Ja als iemand anders jou was, dan deed die persoon zoals jou...

Dus gedachten zijn echt, maar alleen voor jou en alleen op dat moment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gedachtenpatronen ontstaan als je leert en je leert bijvoorbeeld ook van je ouders en van diegene die in je buurt zijn.
In mijn optiek heeft dit niet veel met erfelijk te maken.

Gedachten zijn er, altijd. Niet alle gedachten zijn echt. Want sommige gedachten(patronen) heb jij overgenomen van een ander. Dus zijn deze gedachten van een ander.
Als voorbeeld zou het kunnen zijn dat een pan van jouw blinkend schoon moet zijn. Grote kans is dat je moeder (of vader) dit vindt en dat jij op je kop krijgt als die pan niet blinkt. Dit zit er zo ingebakken dat jij ook vind dat een pan moet blinken van schoonheid.
De feitelijke gedachten die bij jouw hoort is: Ik krijg op mijn kop. Niet: deze pan moet blinken.
In de loop der tijd raakt dit vertroebelt en weet je niet meer wat van jouw is en wat van een ander is.

----

Er zijn verschillende niveaus in gedachtengang. Als je weet en je je bewust bent dat je gedachten hebt en dat je gedachten krijgt. Dan kan je daar op het moment dat je gedachten krijgt, zien dat die gedachten soms ook een voorspellende en of helderziende aard hebben. Dat jij bijvoorbeeld wat weet wat een ander gaat vragen voordat hij je die vraag hebt gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gedachten zijn uniek. Maar alles is al eens gedacht....Ongecoordineerde gedachten zijn als een bergbeekje. Het pruttelt maar aan. Niks verkeerd mee. De stroomsnelheid, de manier van stromen, vertakkinkjes hebben met de terreingesteldheid ( geschiedenis, cultivering, jaargetijde) te maken.Geen beekje is gelijk. Zo ook de hersens.Met het conditioneren van de hersens ( het beekje) worden gedachten zinvol. Gedachten worden aan het werk gezet. Ga bv. een taal leren en de gedachten zijn dan op leren gericht. De fantasie wordt geprikkeld: Reizen, het land bezoeken, en je ontwikkelt jou uniciteit, je echtheid. Alles bestaat al, is al geweest, behalve jouw configuratie. Die is elk moment van je bestaan uniek. Uiteraard wel passend in je tijd, cultuur en onderhevig aan de impulsen van het nu. Zo maak je elk moment iemand anders van jezelf, dat heet ontwikkeling.
Wie en wat je van jezelf wilt maken kun je behoorlijk sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak denk je dat je je 'ego' bent.

En ook je ego HEB je, je BENT het niet.

Lees Eckhardt Tolle: een nieuwe aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste vraag: beide, al lijkt het me vrijwel onmogelijk te isoleren waar wat vandaan komt en dit uitzoeken een onzinnige bezigheid.

Tweede en derde vraag: lijkt me uitgesloten. Al was het maar omdat gedachten in je hersens liggen en transplantaties van ene naar andere persoon alleen in films mogelijk lijkt, maar nog nooit daarbuiten is voorgekomen.

Niet onaardig boek die dieper ingaat op hoe mensen 'echtheid' van lichaamsdelen ervaren: bron.