Waarom is er niets zeker in het leven behalve het feit dat er niets zeker is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
5.1K

Antwoorden (15)

Het is zeker dat je ooit doodT gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben onsterfelijk. Althans, ik ga hiervan uit totdat het tegendeel bewezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker dat ik dat een goede instelling vind.
Niets is zeker en zelfs dat niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we, als we zekerheden hadden in ons leven, van de schommelwieg via ons hobbelpaard over zouden stappen naar onze schommelstoel, en geen stap zouden verzetten om op onderzoek uit te gaan wat er allemaal te beleven valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geboren, dat is zeker.
Ik besta, dat is zeker.
Ik ga dood, dat is zeker.

Vandaag ben ik in Nederland, vast en zeker.
Gisteren was ik in België, zeker en vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bewering is filosofisch gezien erg belangrijk. De Franse filosoof René Descartes was opzoek naar de waarheid. De manier waarop op hij dit deed is aan alles waar hij aan kon twijfelen postuleren dat het niet bestond. Uit deze methode haalde hij een aantal fundamenten en uit deze fundamenten heeft Descartes zijn wereldbeeld bebouwd. Zijn redenatie is als volgt.
Stap 1:Allereerst beweerde hij wat ver weg was dat het niet zeker is aangezien er een aantal optische illusies mogelijk zijn. Zoals als je een stok onder duwt lijkt hij gebogen terwijl dat duidelijk niet het geval is.
Stap 2:Zelfs heldere dingen van dichtbij bieden geen zekere kennis. Aangezien je in een droom ook denkt die dingen te zien terwijl ze er toch niet echt niet zijn. Dit laat alleen simpele ideeën zoals 1+1=2 over als zekere kennis.
Stap 3:Zelfs simpele ideeën zijn niet zeker aangezien een kwade geest die ideeën in onze hoofd kan plaatsen. Het is in dit geval zelfs niet zeker of er überhaupt iets zeker is.
Stap 4: Er is maar een ding waar je niet aan kan twijfelen en dat is dat je niet kan twijfelen. Twijfelen is een vorm van denken en dus besta je. (het bekende Cogito ergo sum)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sluitende filosofische antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interresant. vooral over dat "kwade geest" :D heeft Descartes aan zijn eigen filosofie getwijfeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groots antwoord! Als het aan mij zou liggen het meest waardevolle antwoord. Kan je helaas alleen maar +1 geven. NB
Cogito Ergo Sum... mijn motto.. met dank aan Descartes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als je niet cogito dan ben je ook niet sum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JaVid ja als je bijvoorbeeld zijn meditaties leest (waar hij onder andere zijn cogito heeft verwoord) dan lees je dat hij na de "kwade geest" erg veel moeite heeft om verder te gaan met zijn eigen werk.
@Javid2: dat lijkt een logische consequentie van zijn stelling. Het interessante er van is dat dit een lichaam-geest probleem veroorzaakt die tegenovergesteld is van die we nu kennen. Tegenwoordig is het probleem je hebt een lichaam en hoe komt hier iets dat wij als geest zien uit. Bij Descartes is de geest veel makkelijker te verklaren dan het lichaam. Dus het probleem is ik heb een geest hoe werkt dat samen met het lichaam.
Dat wat gebeurd is, is zeker gebeurd.
Dus het enige wat niet zeker is, is de toekomst.
En dat is toch een stuk minder dan alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee dingen zeker, de dood en de belasting....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zekerheid dood is. Als alles zeker is dan is het leven een saaie, doodse aangelegenheid. Het leven is verandering en dat maakt het nog boeiend. Daarom is er weinig zeker in het leven en is het beter niet voor zekerheid te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt hier meer op je levensloop gedoeld, denk ik. Niemand weet, hoe zijn/haar leven zal uitpakken. Je kunt nu bijvoorbeeld vrolijk rondlopen en over een kwartier kun je voor de rest van je leven een kasplantje zijn (al hoop ik het niet voor je!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je op elk moment van je leven keuzes maakt, waardoor je leven een andere wending neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het leven is één grote verrassing, zonder zekerheden'. Je kunt nog zo goed plannen, het kan ineens een andere wending nemen. We denken alles onder controle te hebben en zolang alles volgens onze gemaakte planning verloopt, lijkt dat ook zo.

Maar soms maakt het leven plannen voor ons, zekerheid heb je dus nooit. Behalve het feit dat je dood gaat als je eenmaal geboren bent. Maar wanneer, dat kun je ook niet met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dingen in dit leven zeker zouden zijn, zou dat natuurlijk voor een heleboel mensen heel fijn zijn, want onzekerheid over alles wat er in je leven kan gebeuren kan heel wat stress veroorzaken.
De mensen proberen dan ook op allerlei manieren er voor te zorgen dat een aantal zaken echt zeker zijn: een baan, een huis, een partner, zekerheden als werk, zorgen voor altijd inkomen, een huis zorgt voor altijd onderdak, en een partner zorg ervoor dat je niet alleen door dit leven moet.
Maar al die zekerheden blijken heel vaak niets te betekenen, je kunt al die dingen kwijtraken in no time....je huis brand af, je raakt je baan kwijt of je partner verlaat je. Niets is zeker en dat geldt voor bijna alles, er zijn geen garanties of zekerheden, je kunt alleen je best doen een aantal zaken zo stabiel mogelijk te houden en zo goed mogelijk te regelen. En dat lukt de meeste mensen heel prima en zo kun je toch nog een fijn leven hebben, tot er iets gebeurd, wat je dan moet proberen op te vangen, en je weer opnieuw begint......sommige hebben wat meer geluk dan de ander en hebben een leven getroffen waarin weinig gebeurd wat deze stress oproept, voor anderen is het leven altijd onzeker.
Het hangt er vanaf op welke plek op de aardbol je bent geboren, of hoe je daar persoonlijk instaat, denk ik. Voor sommige van ons is het heerlijk dat er altijd iets kan veranderen, voor sommige van ons levert dat eeuwig stress op. Niets is zeker, betekend dat er altijd weer kansen en mogelijkheden komen......dat is in ieder geval zeker.....en dat we dood gaan: dat is absoluut zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom dat dat het enige is dat telt. Niets is zeker, dat is zeker, de enige zekerheid, zeker weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leven zelf is zeker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je waarom vraag suggereert dat niets zeker is als feit. Het betreft echter een stelling.

Er bestaan wel zekerheden in het leven, dus je stelling is onjuist. De bekendste, die al is genoemd, is dat je dood zult gaan. Een ander voorbeeld is dat je belasting zult betalen. Zolang je leeft zul je ook zeker elke ochtend wakker worden en op enig moment weer in slaap vallen. Je zult honger en dorst krijgen, gaan ademen, etc.

Weet je nog wel zeker dat niets zeker is in het leven?