Wat is moreel pluralisme?

Ik heb al op wiki gekeken maar daar maak ik weinig van. Dus denkers onder u... heel graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
3K

Het beste antwoord

Heel goede vraag! Bovenstaande antwoorden lijken me juist.

Het actuele belang van moreel pluralisme gaat volgens mij een stap verder dan ieder zijn eigen idee van het goede leven. Het gaat niet alleen om vrije meningsuiting.

Het lastige punt is natuurlijk dat je tolerant dient te zijn naar mensen die iets doen wat jij ten diepste afkeurt. Abortus, echtscheiding, meer vrouwen huwen, geweld verheerlijken, dat soort zaken. Het voordeel van morele eenheid is natuurlijk dat het heel veel discussie scheelt en dat de geestelijk en wereldlijk leiders de goegemeenschap gemakkelijk in het gareel kunnen houden (zie de arabische wereld eens - maar dat is beslist niet het enige).

Maar in de multiculturele samenleving die de wereld nu eenmaal is, werkt dit allang niet meer. Zelfs binnen religies (die de basis van de morele eenheid claimen) zie je grote verschillen. We kunnen niet anders dan tolerant zijn en een zeker moreel pluralisme omarmen.

Maar tegelijk moeten we de grote gemene delers zien te vinden om uitwassen te bestrijden: anders moet je kinderporno, slavernij en vrouwenonderdrukking maar goed vinden. Maar waar ligt de grens? Sommigen vinden een blote hals al porno of kerkverlating een ernstige zonde.

Moreel pluralisme is dus nog niet gemakkelijk.
Ik vind dat de westerse democratieen dat nog helemaal zo gek nog niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beter uitgelegd wordt het als volgt:
Moreel Pluralisme: dit houdt in dat er in de samenleving ruimte is voor een veelvoud aan opvattingen van het goede leven. Tolerantie voor verschillende opvattingen van het goede leven is de kern van het liberalisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat niet één manier van denken over wat 'goed' of 'ideaal' (ed) goed is, maar dat er meerdere opvattingen mogelijk zijn. Van deze opvattingen is er niet één beter dan de ander en deze opvattingen zijn niet terug te brengen naar één grote opvatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pluralisme komt van het latijnse woord 'plura', wat 'meer' betekent. De definitie van moreel is: 'gegrond op het innerlijke gevoel van goed en kwaad.'
Volgens mij betekent pluralisme dat er niet één 'goede' manier van leven is volgens bepaalde normen en waarden. Er zijn in de samenleving dus meerdere opvattingen van het goede leven. Zoals er in Nederland verschillende culturen zijn die verschillende opvattingen hebben over normen, waarden en plichten.