Welke filosofische stroming beschouwt de "onkenbare geschiedenis"?

Een voorbeeld om het uit te leggen.

Ga uit van Albert die in een kamer zit. De kamer heeft slechts een deur. Brenda komt door die deur die kamer binnen, en gaat naast Albert zitten.

Op dat moment zeggen Albert en Brenda: Albert zat al in de kamer, toen kwam Brenda door de deur naar binnen, en zaten ze met z'n tweeen in de kamer.

In feite is dat niet de enige mogelijkheid. In feite is *elke* serie gebeurtenissen die ertoe leidt dat Albert en Brenda in de kamer zitten, en dat Albert en Brenda de *herinnering* hebben dat Albert er al zat en dat Brenda erbij kwam, net zo goed mogelijk.

Bijvoorbeeld:
Brenda zat op een voetbalveld. Een stel bouwvakkers bouwde een kamer om Brenda heen. Nog voor het plafond erop zat, kwam Albert met zijn parachute naar binnen. Albert gooide de parachute weg en de bouwvakkers bouwden een plafond op de kamer en haalden het voetbalveld weg. Door een psychische ziekte veranderde de herinnering van Brenda en Albert, zodat ze *geloofden* dat Albert er eerst was, en dat Brenda toen de kamer binnen kwam lopen.

Is er in de filosofie een stroming die zich met zulke mogelijkheden bezighoudt? Noem het "meerdere mogelijke geschiedenissen", of "alleen het *nu* telt, de geschiedenis is niet kenbaar". Als zo'n stroming bestaat, hoe heet die stroming, en welke filosofen hebben dit idee uitgewerkt?

14 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik mezelf ook al afgevraagd, 'Wie zou nu eerst toegekomen zijn?'

Het beste antwoord

Niet zozeer een stroming, maar een vakgebied:
de kentheorie/kennisleer ofwel epistemologie.
Die houdt zich bezig met vragen over: hoe kun je weten dat iets het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wiskundige filosofie; wiskundige benadering van een filosofisch vraagstuk (vervang Brenda en Albert door A + B etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je deze filosofen zoekt :
http://www.vub.ac.be/CLWF/naturalisme.pdf