tot welke stromingen behoort plato?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het platonisme misschien?

Het beste antwoord

Plato is de grondlegger van het Platonisme en het Platonisme is ontstaan vanuit diverse andere filosofische stromingen.
Plato 'plukte' dus de voor hem gepaste en/of de voor hem best bruikbare filosofische ideeën of inzichten bij diverse andere stromingen en herschikte de alzo verworven informatie tot hetgeen heden ten dage het Platonisme wordt genoemd.

Plato behoort dus in wezen niet tot meerdere stromingen, hij is de grondlegger van zijn eigen unieke stroming - Het Platonisme - die gebaseerd is op gekende elementen van andere stromingen.

Plato werd met zijn Ideeënleer ook wel eens de vader van het Metafysisch Idealisme genoemd (zie link 3)

Plato heeft zich onder andere laten inspireren door het Pythagorisme, het Scepticisme, het Sofisme, het pre-Creatonisme, het Cynisme, het Idealisme enz. enz. enz. In feite teveel om op te noemen ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Plato, leerling van Socrates en leraar van Aristoteles, is een van de meest invloedrijke denkers in de westerse filosofie en was ook de stichter van de Atheense Academie, het eerste instituut voor hoger onderwijs in het westen. Hij schreef een aantal dialogen over zeer diverse onderwerpen en werd met zijn Ideeënleer de aartsvader van het filosofisch idealisme. Het blijft de vraag in hoeverre wij kunnen zeggen dat we Plato's eigen opvattingen kennen, aangezien hij nergens uit eigen naam spreekt, vaak vragen opwerpt zonder deze te beantwoorden en niet altijd consistent is.