Wie ervaart er wel eens synchroniciteit?

En ben je dan verbaasd, blij verrast of hecht je hier totaal geen waarde aan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchroniciteit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.1K

Het beste antwoord

Ik ervaar synchroniciteit...

Ik ben verbaasd als het niet is, dan snap ik er niets van... Ik hecht er waarde aan, jazeker, maar heel anders dan jij zou denken...
De waarde die ik eraan hecht is het bewustzijn op het moment en meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet gewoon iedereen verbaasd omdat niemand alles weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zou dan ook weer zo kunnen zijn, verbaasde ik me...

Andere antwoorden (8)

ik vind het een hele inspirerende, positieve ervaring. Alsof ik in een film speel en alles ineens "klopt".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb dat heel soms.

ik ben dan wel verrast, maar denk dan dat het gewoon toeval is.

ik wist niet eens dat er een naam voor was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hecht totaal geen waarde aan het feit dat er tegelijkertijd nieuws komt over de snelheidsmeter van AirFrance en een rel rondom de 26ste restzetel in het EP die toebedeeld word aan de PVV. Ook al wilt de PvdD hier eveneens aanspraak op maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik wel eens ervaren.

Maar na nadere analyse bleek dat ik gemanipuleerd werd door een zeker individu. Diegene had het er op voorzien dan ik even flink van slag zou zijn door samenkomst van gebeurtenissen. Goed gelukt..

Toeval bestaat niet, het is altijd een samenkomst van omstandigheden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben de natuurlijke neiging overal verbanden te zien, ook waar ze niet zijn. Blijkbaar is dat voor ons belangrijk om dingen een referentiekader te geven. Zo ontstaan bijvoorbeeld de meest fantastische complottheorieën , maar hetzelfde mechanisme gebruiken we ook om overal gezichten of bekende voorwerpen in te zien (wolken, gezichten op Mars).

Jung was zo iemand die niet kon geloven in toeval, en bedacht de term synchroniciteit. En omdat we erg vatbaar zijn voor het idee dat alles met alles in verband staat (of zou kunnen staan) en onze eigen gesteldheid in hevige mate bepaald wat we waarnemen en onthouden (zoals overal zwangere vrouwen zien als je zelf net zwanger bent) is dat natuurlijk een idee dat vruchtbare voedingsbodem heeft gevonden, zij het niet onder zijn collegae.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat niet. Net zulke onzin als ook de horoscopen in pulpblaadjes.
Onopvallende dingen vallen niet op, en men zoekt er geen verklaring voor. Maar onopvallende zaken gebeuren in hoog tempo. Voor opvallende gebeurtenissen proberen velen een eigen verklaring te bedenken die niet wetenschappelijk is. Terwijl 't in de realiteit juist ongeloofwaardig zou zijn als er NIET regelmatig iets zou gebeuren wat haast niet meer op toeval en wetenschap LIJKT.

Synchroniciteit is slechts een bedenksel van iemand die niet wetenschappelijk onderlegd is of geen waarde hecht aan wetenschap/wiskunde.
Zie bijv. ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Littlewood%27s_law
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij van mij een plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...al was Jung natuurlijk wel wetenschappelijk onderlegd - voor zover psychologie officieel als wetenschap gezien mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jung was wetenschapper, onzin verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of een psycholoog ook wetenschapper is... Tja, misschien wel. Beetje subjectief misschien.
Ik bespeur regelmatig synchrniciteit als ik gitaar speel tussen mijn linker- en mijn rechterhand. Ik hecht hier veel waarde aan; het klinkt wel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met typen is het wat minder: synchroniciteit.
Ik ervaar redelijk vaak synchroniteit. Om je vraag te nuanceren.. geloof je in toeval? Voor zover mijn inzicht is geschreden...ja.
Ik doe er wel eens wat mee. Als ik twijfel of ik een opleiding wil gaan doen er komt toevallig net een foldertje onder mijn neus, dan ga ik ervoor. Het verrast mij, maar ik blijf het toeval en een causaal verband vinden.
Ik geloof dat je in zo'n geval je voelsprieten meer een richting opsteekt en daardoor zo'n foldertje eerder opvalt dan eerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Ik geloof eerlijk gezegd wel in toeval(random) maar maak vaak synchroniciteit mee... dat veroorzaakt twijfel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat herken ik.. ik zie altijd 9.11 en 5.05 op de wekker. Ik zie dan het allarmnummer van amerika en de aanslagdatum erin en in 5.05 sos. Vind dat ook wel erg toevallig, maarja.. wat te doen? Ik blijf er maar bij dat dat mijn onderbewuste doet??