Volgens sommige filosofen is de wereld een interpretatie van je zintuigen. Toch kan je tegen een steen stoten of verplaatsen. Wat is waar?

Volgens de laatste snarentheorie zou alles zelfs afgeleid zijn van trillingen. Op microniveau zijn atomen opgebouwd uit trillende quarks, met een bepaalde spin en resonantie. Omdat er licht van bepaalde frequenties worden geabsorbeerd hierdoor zien wij kleuren en vormen. Hoe zit dit met stoten, of een voorwerp verplaatsen? Trillingen verplaatsen in ons hoofd of werkelijk moleculen verplaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn in India (en naar ik meen ook elders, Birma/Thailand) mystici die enkel door mentale inspanning, bepaalde tijdelijke fysieke sensaties kunnen 'uitschakelen' (dan heb ik het dus niet over Zen, maar over het bewust door denkkracht tijdelijk je gehoor "uitzetten", of je gevoel). Er zijn experimenten gedaan waarbij deze mensen hun gevoel uitschakelden, er een verhaal verteld werd, een aantal items laten zien werd, een flinke snee in hun been gemaakt werd, en ze een schaal rijst te eten kregen; bij interviews konden zij alles dat ze ervoeren (verhaal, items, rijst) precies omschrijven, maar van de snee in hun been wisten ze geen enkel (!) detail te vertellen; ze waren zelfs verbaasd te zien(!!niet voelen, maar ZIEN) dat er bloed uit hun been liep. Kortom, zij "bewijzen" dat je enkel als waarheid ziet, wat op de een of andere maner VIA JE ZINTUIGEN binnengekomen is.

Toegevoegd na 5 minuten:
en in reactie op Jelle en mijzelf:
Ik schrijf bewust "bewijzen"; omdat dat uitgaat van een veronderstelling over niet alleen de werkelijkheid (dat ze bestaat), maar ook over wetenschap (dat zij objectief is). Ook Jelle benoemt 'objectieve metingen'. De vraag is eerst, of die bestaan (want in de wetenschap is het 'slechts' een setje afspraken dat bepaalt of een meting al of niet valide en voldoende objectief is); en ten tweede (en, in dit verband een interessante vraag): stel dat objectief meten bestaat: hoe kun je dan de data die ze oplevert begrijpen? Toch alleen door te lezen/zien (ogen, = zintuigen), horen vertellen (oren, = zintuigen), etc. ?!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat waar is, is dat je het stoten tegen een steen merkt als gevolg van een interpretatie van je zintuigen.

Een natuurkundig model is slechts de beste benadering van een verklaring van wat er om ons heen gebeurt, altijd rijp voor verbetering wanneer we iets nieuws tegenkomen dat hier niet, of niet geheel, in past. De snaartheorie verklaart een hoop, maar is gebaseerd op wat wij tot op heden hebben kunnen waarnemen - en dus het gevolg van een interpretatie van je zintuigen.

De snaartheorie verklaart dus wat er om je zintuigen waarnemen, onafhankelijk van of het ook daadwerkelijk gebeurt, of slechts een speling is van je zintuigen. Als wat wij de werkelijkheid noemen slechts een manipulatie is van jouw hersenen die in een potje drijven die zodanig gestimuleerd worden om dit te interpreteren als de wereld om ons heen, doet dit hier niets aan af.

Persoonlijk denk ik dat dit een heel erg onzinnig uitgangspunt is; maar zover ik weet is er geen enkel sluitend bewijs dat deze interpretatie uitsluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Als je hersenen op de juiste manier direct stimuleert, interpreteren je hersenen dat ook als pijn tengevolge van het stoten van je teen tegen een steen. Wat is dan waar?
rose
13 jaar geleden
noudedenoudedenounounou...
Die interpretatie van de fylosofen is natuurlijk gewoon waar. De wereld zoals wij die kennen, is een interpretatie van onze zintuigen. Alles wat we zien, voelen, horen, proeven, ruiken. Alles komt bij ons binnen via onze zintuigen.

Denk even aan de film 'The Matrix'. Er is geen enkele reden waarom het in theorie niet zo zou kunnen zijn dat alles wat we mee maken geregeld wordt door een supersuper computer die onze hersenen verteld wat 'te ervaren'. Ik ga er niet vanuit dat het zo is, maar stel het is wel zo. Zouden we dan een hele andere wereld voor ons hebben? Zouden we geen pijn meer hebben? Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk zouden we de wereld net zo ervaren als nu.

Het enige wat er nu gebeurt is dat als je je teen stoot, je de pijn voelt. In een virtuele wereld zou een computer je vertellen dat je je teen gestoten hebt.

Maar , nu zeg je: Ik weet toch dat ik mijn been bewogen heb! Waarom weet je het? Omdat je zintuigen je vertellen dat je been beweegt, je zenuwbanen in je spieren vertellen je in welke stand je been staat. Allemaal input via zuintuigelijke weg. Oftewel: Alles wat je van deze wereld weet, komt via je zintuigen.

Gelukkig is er wel onderzoek in de wereld, en krijgen we onafhankelijke metingen van zaken binnen. Hoe meer we objectief kunnen meten, des te minder blijft er van het fylosofische standput over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je met je zintuigen waarneemt is waar.
Wanneer de wetenschap binnen dit en 5 jaar terug andere dingen ontdekt zullen de filosofen daar terug zijn met andere theorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Nou, nou. Je ziet toch dat de zon in het oosten opkomt? Terwijl je weet dat het niet waar is. Je weet dat je zintuigen gemakkelijk voor de gek gehouden worden. Wat je waarneemt is wat je waarneemt. Niet meer. Niet minder.
Dat wij zintuigen hebben is ook maar een interpretatie van bepaalde aspecten van ons denken/bewust-zijn.

Wat waar is? Ik DENK, dus IK denk.

(vrij naar Descartes)

En bovendien: Als A, dan A.
13 jaar geleden
Elke wetenschappelijke theorie over de vraag hoe de wereld in elkaar zit is na een periode van leerprocessen achterhaalt.
Het ligt er gewoon aan wat je wilt geloven. Is de aarde rond? Is er een god? Waarschijnlijk is er geen goed antwoord en geen waarheid. Als je je teen stoot tegen een steen en dat ervaart dan is het echt als je er in wilt geloven. Of je gelooft dat het trillende quarks zijn, de vraag is eigenlijk of je wilt geloven wat je ervaart. Je zintuigen zorgen ervoor dat je de wereld om je heen kunt ervaren en zijn daarom essentieel.