Twee wormen kruipen halverwege uit hun gangen. Alleen het voorlijf komt boven de grond, hun achterlijf blijft in het eigen hol, waarin ze zich bij gevaar bliksemsnel kunnen terugtrekken. Ze leggen zich naast elkaar, met de koppen in tegengestelde richting, buik aan buik.

Beide hebben ze in het vijftiende lichaamssegment een geslachtsopening, die in verbinding staat met twee paren zaadblaasjes en een paar ovaria. Tijdens de paring haken de wormen de borstelharen in elkaars lijf. Dat prikkelt de geslachtsdrift. Van de geslachtsopening loopt een groef over het lijf van elke worm naar achteren, waardoor tijdens de paring het sperma naar de geslachtsopening van de partner vloeit. Daarvoor begint het zadel heel veel slijm af te scheiden, dat beide partners omhult, zodat ze ten slotte samen opgesloten zitten in een slijmkoker, die na een poosje taai wordt. Binnen die koker vloeit het zaad via de zaadgroef van de ene worm in speciale zaadzakjes van de andere en omgekeerd.

Uitgestelde bevruchting

De paring duurt een paar uren. Daarna gaan de wormen elk hun eigen weg met het zaad van de andere in de zaadzakjes, waar het wordt bewaard totdat de eitjes worden afgezet.

Dan vormt het zadel weer een slijmkoker, maar nu alleen om het dier dat eitjes gaat leggen. In de koker komt een ei en wat van het bewaarde zaad en vervolgens wordt de taaie slijmkoker afgestroopt. Die koker met het bevruchte ei vormt een capsule. Na drie weken, maar ook wel na een paar maanden, wat afhangt van de temperatuur en de vochtigheid, kruipt daar een jong regenwormpje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door seks te hebben met een andere regenworm en eitjes te leggen.

Daarnaast zullen ze als ze in tweeën worden gesplits ook wel beide doorleven als twee klonen, maar ze planten zich geslachtelijk voort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zijn wel tweeslachtig, dus mannelijk en vrouwelijk. ZIe de afbeelding hoe ze "het" doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer men op een warme, rustige, niet te droge avond een grasveld bekijkt, kan men de wormen twee aan twee bij elkaar zien, ieder met zijn achtereinde in zijn hol. Sommige regenwormen paren onder de grond. Iedere worm is hermafrodiet (tweeslachtig) en de geslachtscellen worden gedurende de drie of vier uur dat de individuen bij elkaar blijven, uitgewisseld. De wormen worden bij elkaar gehouden door slijm, dat afgescheiden wordt door het clitellum en door sommige borstels. Ongeveer een dag na de paring begint het leggen van de eieren en dit kan verschillende maanden doorgaan, zonder dat er nog copulatie plaatsvindt.

zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit is mij door een gids verteld dat een regenworm 2 geslachten heeft. Als er dus geen partner voor handen is, bevrucht hem/haar zichzelf. Er worden eitjes gelegd en daar komen de nieuwe wormen vandaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regenwormen zijn man en vrouw tegelijk! Dit betekend niet dat ze zich zelf zwanger maken hoor. Twee regenwormen maken elkaar zwanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regenworm plant zich voort door middel van het zadel. Deze verdikking, die je duidelijk kan waarnemen, is het geslachtsorgaan bij de regenworm. Dit zadel scheidt slijm af waarin de eitjes worden gelegd. Het maakt niet uit of de regenworm een mannetje of een vrouwtje tegenkomt om te paren. Ze zijn tweeslachtig of hermafrodiet. De regenworm is dus tegelijkertijd mannetje en vrouwtje. De regenwormen bevruchten elkaar. Het zadel zal nu de rest doen. Dit zadel verplaatst zich met de zaadcellen en bevrucht alle eitjes. Het zadel wordt dan over de kop afgeduwd in humusrijke grond. Na twee weken komen de wormen uit het zadel gekropen en boren zich een weg in de grond. Het slijm gebruikt de regenworm ook bij het graven van zijn gangen. Wanneer het slijm aan de aarde wordt toegevoegd, zullen de gangen niet instorten. Wanneer een regenworm in twee wordt gedeeld is het mogelijk dat het deel dat het zadel bezit, overleeft en verder aangroeit.