Hoe zijn soorten (in de biologie) geordend?

De eerste soorten behoorden bij het rijk van de bacteriën. Daarna zijn er veel soorten ontstaan. In welke rijken zijn die soorten geordend?

Wat zijn de kenmerken van die rijken?

Soorten zijn in de biologie organismen die met elkaar nakomelingen kunnen krijgen. Je zou 8 taxonomische rangen kunnen onderscheiden, waarbij het Rijk op school normaal gesproken de hoogste indeling is.

De rijken kunnen verschillend ingedeeld worden zoals in bijgaande afbeelding te zien is (2 -6 rijken). Voor school zou je de volgende indeling aan mogen houden:

Planten
Dieren
Schimmels
Eencelligen
Bacteriën

Bij de indeling (op school) wordt vooral gekeken naar de verschillende eigenschappen van de cellen.

Kenmerken:

Bacteriën

•geen celkern

Schimmels

Planten

•bladgroenkorrels

Dieren

•geen celwand
•geen bladgroenkorrels

Linnaeus was een van de eersten die een sorteringssysteem invoerde. Hij keek naar uiterlijkheden. Bijvoorbeeld watervogels, omdat het vogels zijn, en op het water zwemmen. Tegenwoordig worden alle soorten onderzocht via DNA. Dan blijkt, dat al die watervogels elk hun eigen afstamming hebben. Ze zijn dus niet verwant.
Tegenwoordig wordt gesorteerd op basis van DNA.

Op school worden enkele rijken onderwezen. Maar er zijn er wel een stuk of twintig. Soms vind met een levend wezen, dat totaal niet lijkt op welke andere levensvorm dan ook. Die krijgt zijn eigen rijk.

Ordening is nodig, om een soort te kunnen terugvinden. Het zal het plantje of diertje zelf een biet zijn, waar wij het hebben ondergebracht.
Als dit een schoolvraag is, kun je beter zelf in je boeken kijken. Het ligt er denk ik aan, of je vmbo doet of atheneum. Op school ligt de nadruk op eenvoud en herkenbaarheid. Niet op waarheidsgetrouwheid.
De wetenschap is een grote zoektocht zonder einde.
Maar voor jou is het belangrijk, dat je het 'juiste antwoord' geeft. En dat is toch iets anders dan wetenschap; daar weet je het nooit zeker.
Het ordenen van dingen is typisch een menselijke eigenschap.
Met het ordenen van organismen begon men al in de Griekse oudheid (Aristoteles: 384-322 vC). Een soort wordt in de biologie gedefinieerd als de grootste eenheid waarop evolutionaire processen plaatsvinden.
Alle soorten zijn meer of minder/vroeger of later verwant aan elkaar. Er zijn nu ongeveer 1,75 miljoen soorten ontdekt/beschreven en naar schatting is het totaal aantal soorten vier tot tien maal zo groot als nu bekend is. Je zult begrijpen dat het onmogelijk is om precies de stamboom van al deze soorten te achterhalen.
De moderne technologie, bijvoorbeeld het gebruik van DNA, als vergelijkingsmateriaal, en het ontdekken van nieuwe soorten zorgt ervoor dat stambomen constant moeten worden aangepast.
Vroeger wist men nog heel weinig over de diversiteit van soorten op aarde, men deelde de organismen in in het planten-en het dierenrijk (zie afbeelding). Schimmels werden gezien als rare plantjes. De groep van de protisten bevond zich ergens in de overlapping van de twee groepen en bacteriën kende men nog niet.
Tegenwoordig worden alle organismen ingedeeld in drie domeinen: de Archaea, de Bacteriën en de Eukaryoten.
Bacteriën spreken denk ik voor zich. Archaea zijn een soort bacterie-achtige organismen (prokaryoot) die qua membraan structuur duidelijk van bacteriën verschillen. Je vindt de Archaea vooral op extreme plekken: plekken met een hoge temperatuur of een hoge druk.
De tweede afbeelding die ik heb toegevoegd is een recente stamboom van de Eukaryoten, hierin is al veel meer diversiteit te zien. De belangrijkste groepen die je hier in terugvindt zijn de landplanten, dieren en schimmels. De overige groepen zijn protisten. Over de precieze afstamming van al deze groepen soorten is men het nog niet eens (links in de afbeelding zie je een rechte verticale lijn, een uiteindelijke stamboom hoort overal dichotoom vertakt te zijn). Nogmaals, stambomen worden dan ook constant aangepast.