Waardoor zweet men 's-nachts zo veel?

Het blijkt dat je in bed zo'n 2 liter vocht/water verliest door te zweten.
Maar waardoor komt dat?

Zie min 22 http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/334518/De_Lijf_Show.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe verlies je 's nachts ongeveer net zo veel vocht als overdag. Door zweten, maar ook door kwijlen. Ga maar eens een nacht op een plastic kussen liggen ;-). Zweten doe je overdag ook, al verdampt het dan wellicht makkelijker, zodat je dekbed -vooral dons - eerder klam voelt dan je kleding. Kwijlen doe je overdag normaliter niet ; die extra speekselproductie slik je gewoon door. Wel werken 's nachts je nieren een tikje langzamer, zodat je er niet elke zoveel uur uit hoeft om te plassen. Dat vocht raak je dus meestal pas de volgende ochtend kwijt, en mag je eigenlijk niet meetellen voor de nacht. Daarnaast verlies je veel vocht met de lucht die je uitademt. Maar twee liter lijkt me wel aan de ruime kant ; dan zou je 's morgens twee kilo minder wegen dan 's avonds vlak voor je in bed stapt ; als trouwe weger heb ik nog nooit een echt meetbaar verschil kunnen opmerken. Ruim de helft tot tweederde van de hoeveelheid vocht die we per dag binnenkrijgen (ca 2,5 liter) scheiden we uit als urine (bijna 1,5 liter) en via de ontlasting ; de rest dus met onze adem en via onze huid Ong, 50/50). En daarvan dus een derde in je slaap. De twee liter die je noemt - in een bron die ik niet kan zien / controleren / nakijken - lijken me zeker niet een normale hoeveelheid vochtverlies, en in dat geval zou je je beddengoed 's morgens ook behoorlijk kunnen uitwringen dunkt me. En je zou overdag enorme hoeveelheden vocht tot je moeten nemen om niet uitgedroogd wakker te worden.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Een veel voorkomende oorzaak van nachtelijk zweten is een (te) warme omgeving. Dit kan liggen aan te warm beddengoed, verwarming te hoog of warm weer. Indien men met te warm of teveel beddengoed probeert te slapen, is de kans groot dat men halverwege de nacht wakker wordt van de warmte. Dit probleem is voor de meeste mensen prima op te lossen met een goed ventilerend vier-seizoenen dekbed en katoenen lakens en kussenslopen. Indien het in de zomer erg heet wordt, kan alleen een katoenen laken ook al voldoende zijn om onder te slapen. Indien er nachtkleding gedragen wordt van synthetische stoffen neemt de kans op nachtelijk zweten toe. Draag daarom bij voorkeur een katoenen nachthemd, t-shirt of pyjama. Iedereen weet dat lichamelijke beweging altijd gezond is, óók voor een goede nachtrust. Maar van actief bewegen wordt het lichaam warm en daarom is het niet verstandig om vlak voor het slapen actief bezig te zijn. Dat kan namelijk resulteren in zwaar transpireren tijdens de nacht. Een lichaam moet minimaal vier uur kunnen afkoelen voor een gezonde nachtrust zonder hevige transpiratie. Bepaalde dranken, spijzen en medicijnen bevatten stoffen die het nachtelijk zweten kunnen veroorzaken. Vooral alcohol en spijzen die gekruid zijn boosdoeners. Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor er veel warmte vrij komt, wat gepaard kan gaan met transpiratie. Gekruid voedsel kan eveneens heftige transpiratie in de nacht veroorzaken. Hormonen hebben een sterk invloed op ons lichaam en kunnen het ons af en toe behoorlijk moeilijk maken. Zo kunnen vrouwen tijdens de overgang behoorlijk last krijgen van opvliegers, ze krijgen het plotseling heel erg warm, krijgen een rood hoofd en beginnen te zweten. Maar zo'n opvlieger kan ook 's nachts plaatsvinden, waardoor vrouwen badend in het zweet wakker kunnen worden. Kinderen die volwassen worden (de zogenaamde adolescentieperiode), kunnen ook te maken krijgen met hormonale schommelingen met de bijbehorende nachtelijke opvliegers. Zodra de overgang of adolescentieperiode voorbij is, is het nachtelijk transpireren (meestal) ook over.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100