Schapen scheren. Hoe ging dat in de oertijd?

Vroeger en tegenwoordig werden schapen geschoren. Hoe ging dit in de prehistorie? Zonder scheren blijft de vacht groeien.

Zijn schapen voor hun vacht gefokt?
Gingen schapen vroeger dood als hun haren te lang waren?
Of groeit hun haar na een bepaalde lengte niet meer?

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze vraag kwam in ons op na het lezen van het verhaal van het schaap Shrek
http://www.ad.nl/ad/nl/1423/bizar/video/detail/2442630/Beroemde-schaap-Shrek-overleden.dhtml

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hadden ze überhaupt wel schapen in de prehistorie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toem ik het las daarstraks in andere krant vroeg ik het mij ook af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag vroeg ik mij ook af nav het beest Shrek. Dat ie dus van de zomer vanzelf afvalt klopt dus niet getuige dit beest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pas in 4000 j v Chr. is men pas begonnen met fokken van wolschapen, de schapen daarvoor waren haarschapen ( de holhoornigen).
Dus na die tijd waren er schapen met wol, gefokt voor het vlees of wol.
Als je een vleesschaap hebt gaat deze niet dood als deze niet geschoren word, deze vacht word max. 4,5 kg (te vergelijken met 1 pasgeboren lam).
De vacht dient voor isolatie van kou en hitte, zo'n schaap heeft het ook niet warm in de zomer, in tegenstelling van geschoren schapen.

Het beste antwoord

Schapen scheren is bij 'oerschapen' niet zo nodig, die schapen schuren wel tegen van alles aan om zo hun oude vacht (aan het eind van de lente) kwijt te raken. Als mensen wol wilden hebben, konden ze met scherpe stenen vast wel wat wol afsnijden.
De vacht heeft dus een maximale lengte, afhankelijk van het soort schaap. (Denk maar aan katten bijvoorbeeld: die hoef je ook niet te knippen of te scheren, en de ene soort heeft kort haar, de andere lang.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Die vacht laat dus los tegen de tijd dat de zomer komt. Je ziet bij 'gewone' schapen dan vaak hele plukken wol aan de draden om de weilanden hangen.
Scheren is een manier om het in één keer compleet te doen en alle wol makkelijk te kunnen verzamelen (voor de mensen dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan bij Shrek waar de vacht gewoon aan bleef zitten, of mocht dat beest niet schuren?

Andere antwoorden (1)

Door tegen ruwe dingen te wrijven liet de vacht ook los, het was dan niet zo mooi glad als een geschoren schaap maar wel dunner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben we hier nog een bron voor of is de bron een grote uitgezogen duim waar een persoon aan vast zit die naar puntjes lonkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik fiets weleens langs een (beetje verwaarloosd en ongeschoren) schaap en die wrijft ook tegen een boom aan waardoor er allemaal plukjes wol liggen.