'Wat maakt een paard nou eigenlijk edel?

Ik erger me altijd aan het geforceerde vasthouden van de termen voeten, benen en mond als het een paard betreft. Een paard poept en plast ook gewoon tijdens het eten (vreten?) net als alle andere dieren. Waarom is een hond niet edel die toch veel meer als trouwe kameraad wordt gezien? Niet alleen paarden zijn/waren dienstbaar voor de mens, ook ossen hielpen op het land en droegen ezels ook mensen. Ook honden helpen mensen.
Dus...wat maakt een paard nou eigenlijk tot een edel dier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad onzin. Ik vind er niks edels aan.

Antwoorden (7)

Buiten de diensten die een paard leverde:

het was vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo dus ook het paard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paard wordt als edel gezien, omdat in vroeger dagen alleen de gegoede burgerij zich een paard kon veroorloven. De normale burgers moesten het met minder stellen en hadden bijvoorbeeld een hondenkar of een ezel of misschien helemaal niks.

Ook nu nog geldt, dat een paard een duur dier is om te houden. Er hangt nog steeds een sfeer van luxe omheen.
13 jaar geleden
Een paard is edel omdat het niet of weinig kan worden aangetast door oxidatie...

;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vlees,wanner het beest geslacht is,kan zelfs adelijk worden,door het een tijd ongekoeld te bewaren. Met van die kleine witte wurmpies er in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat ook zo'n flauwekul. Het komt, denk ik, doordat mensen die paardrijden zichzelf nog steeds als een soort elite zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die beleefdheid en chique 'aanspreektitels' heeft het paard te danken aan het feit dat het een bijzondere plaats inneemt in de dierenwereld. Het is al eeuwenlang heel nauw verbonden met de mens. Dichters en schrijvers hebben het in de loop der tijden beschreven als ridderlijk en adellijk. Shakespeare en Goethe, om er maar een paar te noemen, schreven lofdichten op het paard en die twee zijn toch niet de minsten onder de schrijvers. Hun teksten vinden nog altijd gretig aftrek.
Werd het paard in de Middeleeuwen nog gezien als een lomp strijdros, vanaf de zestiende eeuw werd de viervoeter langzaam maar zeker adellijk, mede omdat het
paardrijden ook tot kunst werd verheven. Er ontstonden rijscholen om te leren paardrijden en de adel bekwaamde zich in het hogeschoolrijden. De mensen van adel gingen in die tijd spreken over hoofd, benen en mond en dat is door iedereen overgenomen tot op de dag van vandaag. Natuurlijk dankt het paard de titel edel dier ook aan zijn prachtige lichaamsbouw, kracht, schoonheid en nut voor de mens.
Amadea
13 jaar geleden
Het paard is pas 'edel' geworden na de eerste wereldoorlog. Als het al eerder zo was, had de uitdrukking 'een gegeven paard niet in de bek kijken' wel anders geklonken. In de 1ste WO waren er nog geen tanks en materieel om oorlogen te voeren en er voor vervoer van troepen te zorgen. De paarden werden daar voor ingespannen en in die WO zijn immens veel paarden omgekomen omdat mensen zonodig oorlog moesten voeren. Uit respect voor deze slachtingen onder de paarden werd daarom het paard tot 'edel dier' verheven.
Let maar eens op als je oude zwart-wit filmpjes ziet van WO 1. En ik kan me indenken dat als we precies zouden weten hoeveel paarden er in die periode zijn afgeschoten, dat je dan wel zou begrijpen dat dit maar een zeer kleine 'vergoeding' is naar de services van het paard voor de mens.