Waarom krijg ik kippenvel als ik met mijn nagels over papier kras?

Sommige mensen hebben het met een schoolbord bijvoorbeeld. Waarom reageert het lichaam zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over papier is eerlijk gezegd een nieuwe voor me, maar er is wel een en ander bekend over ' irritante' geluiden, met name kras- en piepgeluiden. En dat is een combinatie van de frequentie van het geluid EN de associatie die we er mee hebben. Dat kan zo sterk zijn, dat je al kippenvel kunt krijgen bij de GEDACHTE aan een dergelijk geluid. De precieze reden voor die reactie kennen we overigens niet ; vermoedelijk zijn het hele primitieve ' alarm-signalen' (dierengeluiden ? waarschuwingskreten?) die ons alert maken. De frequenties liggen ook altijd binnen het ' spraakgebied' waar ons gehoor het best ontwikkeld en het best afgestemd is. We weten met ons verstand best dat er niks gebeurt als je met je nagels over het bord krast, maar het geluid ZELF maakt ons nog altijd alert en roept een soort ' vluchtreactie' op. Die we vervolgens negeren, omdat we niet (meer) goed weten wat we er mee moeten. Ook die discrepantie kan onderdeel zijn van het nare, onbestemde gevoel.

Bronnen:
http://www.kijk.nl/nieuws/afkeer-voor-gelu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100