zijn er insecten die niet van bloemen houden?

we zijn een project gestart over insecten en onze vraag was: of er ook insecten niet van bloemen houden! want veel insecten houden van bloemen en halen er nectar enz. maar doen dat alle insecten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Niet alle insecten houden van bloemen.
Denk aan muggen, sprinkhanen, roofvliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel insecten, die niet van bloemen houden.
Alle insecten die onder de grond leven bijvoorbeeld, en vliegen, die zitten ook liever op rottend vlees, om hun eitjes in te leggen.
Water spinnen, schrijvertjes, watervlooien en alle andere insecten die in het water leven.
Kortom, ik denk dat er meer insecten zijn die een andere voedingsbodem prefereren, dan insecten die het van bloemen moeten hebben.
jc54
13 jaar geleden
Het "houden van" bloemen is heel subjectief. De insect heeft niets met bloemen, maar wil de nectar. En en passant krijgt het een setje spermacellen mee (in de pollen).

De nectar is eigenlijk meer een lokkertje. Een bloem van een plant is een voortplantingsorgaan en het is de bedoeling dat de mannelijke zaadcellen (stuifmeel) aan een insect blijven plakken in de hoop dat dit stuifmeel weer loslaat op de stamper van dezelfde bloemsoort (een bloem kan zich doorgaans niet zelf bestuiven). Om dat voor elkaar te krijgen wordt de insect gelokt met nectar. Bepaalde soorten hebben hier hun gedrag op ontwikkeld door alleen bepaalde bloemen te bezoeken. Dat is handig, want dan is de kans groot dat een volgende bloem van dezelfde soort is.

Veel insecten hebben niets met nectar. Deze insecten drinken bijvoorbeeld plantensap (bijvoorbeeld luizen en ook muggen), blaadjes (rupsen), andere breken dode dieren af (maden) of eten dood hout of poep. Een insect is niet per definitie een organisme dat planten eet.

Andersom kan je ook stellen dat niet alle bloemen van insecten gediend zijn. Gras wordt bijvoorbeeld bestoven via de wind en de bloemen zijn nauwelijks zichtbaar en de voortplantingsorganen hangen er uit zodat ze de pollen die via de wind worden verspreid kunnen opvangen. Bloemen van windbestuivers zijn niet aantrekkelijk en meestal ook niet eens goed zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook insecten die van rottend vlees of uitwerpselen van dieren (en mensen ) houden daarin eieren in leggen.
Er zijn ook waterinsecten die niets met bloemen te maken hebben.
Ja, er zijn dus behoorlijk wat groepen die helemaal niets met bloemen en bestuiven te maken hebben.