Hebben vitaminen van onze voedingsbestanddelen ook een functie voor de organisme waar ze vandaan komen en is er verschil in functie?

Een vitamine is een micronutriënt dat in organismen zoals de mens wordt gebruikt in co-enzymen. Omdat vitaminen niet worden verbruikt heeft de mens er maar heel weinig van nodig. Organismen kunnen niet of in onvoldoende mate zelf vitaminen maken (behalve Vitaminen D).

Enkele functies bij de mens:

-bevordert verhoorning van epitheel
-als co-enzym betrokken bij celstofwisseling
-als onderdeel van diverse enzymen betrokken bij celstofwisseling
-belangrijke rol als signaalstof ("second messenger") in de lichaamscel
-betrokken bij vorming van hemoglobine, collagene weefsels en steroïde hormonen
-bevordert de permeabiliteit van capillairen

Velen soorten voedsel dienen dan als bron: aardappelen, groente, fruit, noten en granen etc.

Nu hebben die bijv. geen hemoglobine, dus daarvoor zullen ze die vitaminen niet gebruiken, maar misschien wel voor een vergelijkbare reactie.

Maar geldt het dus in het algemeen dat vitaminen ook altijd een functie hebben in genoemde voedselbronnen en zijn die dan te vergelijken met de functie bij de mens?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het probleem met je rijtje functies is, dat het allerlei zichtbare effecten op één hoop gooit; en die zichtbare effecten zijn soms erg specifiek.
Maar de onderliggende biochemie is vaak universeel. 'Betrokken bij vorming van hemoglobine' is enerzijds nogal vaag (hoe dan?), en anderzijds soortspecifiek. Daardoor blijft het punt buiten beeld.
Vitamine B6 is nodig voor de synthese van 'heem'. Heem is een soort basisblok, dat onder andere wordt gebruikt (samen met een uit aminozuren gemaakte eiwitketen) om hemoglobine te maken, maar dat ook in allerlei andere eiwitten etc opduikt (waaronder bv fotosynthese en oxidatieve fosforylering).
Kortom, de biochemische rol is van universeel; de zichtbare gevolgen niet altijd.
tinus1969