Wat is de natuurlijke vijand van de zee-egel?

Ik vraag me al jaren af wat de natuurlijke vijand van een zee-egel is? Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Antwoorden (3)

De bekendste is de zeeotter omdat er een aardige studie is gedaan naar de interactie tussen kelp (reuzenalg) , zeeotters en zeeegels. Zonder predatoren vernietigen de zeegels de groter zeewieren en slaat het ecosysteem om naar een soort woestijn.

Verder zijn er de zeewolf (belangrijkste voedsel voor de zeewolf) en de trekkervissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze bron staat iets over meerdere natuurlijke vijanden van de zee-egel,waartoe natuurlijk ook de mens behoord.
Maar wat ik op Internet nog niet kon vinden zag ik wel eens op TV,en dat is goed om weten voor jouw,namelijk: Dat de zee-egel in sommige streken ook wel eens door ze zeearend word opgevist,met zijn zeer lange klauwen heeft de zeearend minder last van de stekels van de zee-egel.
Na de vangst gaat de Zeearend vervolgens met de zee-egel tot op grote hoogte en laat dan de zee-egel op de grond of op een rots vallen waardoor de schaal,het pantser,openknakt waarna de zeearend zonder gevaar de lekkere zachte binnenkant kan opeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de mens de grootste natuurlijke vijand is van de zeeegel omdat het in sommige landen een lekkernij is.
Eén van de grootste vijanden ben ik zelf, want ik ben ooit eens terecht gekomen in een kolonie van zeeegels die zich hadden geplaatst op een golfbreker. 20 Jaar lang heb ik afgebroken naalden uit mijn been moeten verwijderen, plezierig is anders.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom niet.
Moet je eens aan al die uitgestorven dieren, door toedoen van de mens, vragen.
De mens is de grootste natuurlijke vijand voor gans de wereld, zelfs voor zijn eigen soort.
Wij zijn ook maar een onderdeel van de voedselketen.
Robby BB