Steunweefsel geeft een verbindende steun aan het lichaam. Dat kan vast of vloeibaar zijn, zoals bij bloed. Bloed geeft in dit geval ondersteuning, zo zou je het kunnen onderhouden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens vind ik zelf het artikel op dier en natuur duidelijker die vloeibaar weefsel als aparte groep noemen (net als Lymfe). Ik vind dat zelf ook wel duidelijker omdat de ondersteuning van het bloed heel anders is dan ondersteuning van botten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij de indeling kan ook meespelen dat bloedcellen net als botweefsel en bindweefsel afstammen van mesenchymale cellen (embryonaal bindweefsel in mesoderm). Dat zou je ook als reden kunnen noemen, de embryonale oorsprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je kijkt naar de definitie van steunweefsel: cellen omgeven door een zeer karakteristieke tussenstof. Bij bloed is die tussenstof vloeibaar en van een andere samenstelling, maar voldoet wel aan de criteria....De tussenstof bij bloed is trouwens plasma