Hoe groot moet een beest minimaal zijn om een val van 200 meter te overleven?

Kijk, als je een worm gooit, is deze in leven, maar een konijn niet.. welk gewicht moet je dus hebben om een val van 200 meter schamloos te overleven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een worm van 200m. hoogte best eens dood kon vallen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt dus het *maximale* gewicht, en niet het *minimale* gewicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een worm was zou ik niet graag hebben dat ze me van 200 meter hoogte lieten vallen.

Het beste antwoord

Om dat te beantwoorden moet je twee dingen weten.
- wat is de snelheid die het beest ontwikkeld bij een val van 200 meter. (in veel gevallen, wat is de maximum snelheid die dat beest kan ontwikkelen bij een val)
- tegen welke G-krachten is het beest bestand.

Beesten die een relatief laag soortelijk gewicht hebben of een niet aerodynamische vorm zullen een lagere snelheid hebben.
Beesten die een simpele interne structuur hebben zullen minder last hebben van de G versnelling bij impact.

Als ik 200 meter zou moeten vallen zou ik het liefst een vlinder zijn.

Toegevoegd na 46 minuten:
Al rekenend kom ik hier niet uit. Dus we zoeken de praktijk op. De maximale valsnelheid van een mens (combinatie valversnelling en weerstand door lucht) is ongeveer 200km/u. De maximale valsnelheid van een waterdruppel is ongeveer 40km/u. (klein en super aerodynamisch. Beesten in de orde grootte mens overleven zo'n klap niet omdat de interne organen de g kracht niet aankunnen. Blijven dus kleine beesies over, liefst lekker gestroomlijnd. Die overleven een klap van zeg 100km/u ook niet anders zouden ze 's zomers niet op je autoruit geplakt zitten. Maar 40km/u is een ander verhaal. Ik denk dat er insecten zijn die een val van 200 meter wel overleven.
Het antwoord op de vraag hoe groot.. is dan ook: Niet groot juist klein. Zo klein en licht als een waterdruppel.

Toegevoegd na 49 minuten:
sorry, dat gestroomlijnd slaat nergens op. Dat moeten ze juist niet zijn. de valsnelheid van een waterdruppel zal hoger liggen dan die van een beestje van gelijk gewicht omdat een waterdruppel aerodynamisch is. Het beestje zal dus met minder dan 40km/u vallen, misschien slechts 20. Dat begint toch op een overlevingskans te lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk eigenlijk dat je bedoelt wat zijn maximale gewicht moet zijn om de val te overleven.
Bij minimaal zou ik zeggen 1 gram, dan val je wel, maar de kans dat je te pletter slaat lijkt me klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo klein,dat het dier(tje ) in kwestie door de wind meegedreven kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het minnetje niet. Je hebt volgensmij wel gelijk met je antwoord. Als je zo klein/ licht bent dat je niet rechtstreeks naar beneden valt, maar door de wind wordt meegenomen kun je nooit te pletterslaan, wanneer je van 200 meter naar beneden valt
een konijn overleeft het niet omdat zijn hersenen heen weer gaan een worm heeft geen hersenen nou ja daar zitten ze in een mini kopje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo licht als een veertje, dat lijkt me wel wat. Een konijn overleeft het misschien niet, maar een kat waarschijnlijk wel (op een paar gebroken ledematen na). Het is dus niet alleen het gewicht van het dier die dat bepaalt, maar ook zijn fysieke eigenschappen.
Dombo en een teckel hebben ook een goede kans, want die hebben grote oren.

Toegevoegd na 23 uur:
Als katten van grote hoogte vallen, bereiken ze na zo’n 30 meter hun maximale snelheid: zwaartekracht en wrijvingskracht zijn dan aan elkaar gelijk. Tot dat moment houden de dieren hun poten reflexmatig omlaag gericht. Merken ze dat ze met een constante vaart omlaag beginnen te zoeven (zo’n 97 km/ uur), dan spreiden ze hun poten. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap: hun weerstand neemt toe (en de valsnelheid dus af), én ze vangen de dreun beter op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk 197 mtr. want die hoeft maar 3 meter te vallen en dat overleeft bijna ieder levend wezen nog wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm het is gewoon natuurkundigen wetten hoe snel iets valt met welk gewicht, vorm etc. Gooi je een een vogel dan maakt gewicht weinig uit tenzij het een bv struisvogel is. Punt is vind ik waarom zou je überhaupt een dier omlaag gooien?