Kan candida in de ingewanden zitten? Of in het bloed?

In de alternatieve wereld is "candida" een geliefde diagnose. Da's logisch, want bijna iedereen heeft wel candida, dus goede kans dat een test uitwijst dat je candida hebt - makkelijk scoren dus.

Candida verschilt in werkelijkheid niet van veel darmbacteriën, die ook iedereen heeft, en die ook pas een probleem vormen wanneer je immuunsysteem ernstig verzwakt is.

Bij mijn weten kan candida voorkomen op de huid, in de vagina, de neus- en mondslijmvliezen, en eventueel in de darmen.

Bij alternatieve diagnoses wordt candida ook vaak geconstateerd in de ingewanden - dat wil zeggen: in de lever, de alvleesklier, de nieren, enzovoort. Zelfs in het bloed wordt candida geconstateerd.

Is dat een realistische diagnose? Ik bedoel: is dat werkelijk mogelijk? Mijn idee was dat candida in de organen uitermate ernstig is, en dat je zelfs in acuut levensgevaar verkeert wanneer er candida in je bloed zit.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Je idee is juist: systemische candida bestaat wel, maar is uitermate ernstig en in geval van candida in het bloed acuut levensbedreigend. Niet iets waar je vermoeidheid en vage klachten van krijgt, maar iets waar je heel erg dood aan kunt gaan.

In de bron een artikel van (niet lachen!) Doctor Fungus, dat zowaar controleerbaar gebaseerd is op wetenschappelijke bronnen. Dit is een overzicht van 'Invasive Candidiasis', waar weer verschillende vormen van te onderscheiden zijn. Volg vooral ook de links naar de meer toegespitste artikelen, interesting stuff.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat moest in de eerste zin 'systemische candidiasis' zijn, niet 'systemische candida'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je weet er al aardig wat van ;-)
Ik weet van iemand bij wie het hele lichaam vol zat met candida, volgens de natuurarts. Dus volgens die theorie zouden de organen ook aangedaan moeten zijn. Van het bloed ben ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's nou precies het probleem - deze natuurarts beweert dan wel dat het hele lichaam vol zit met candida, maar *kan* dat eigenlijk wel? Zou dat niet automatisch betekenen, dat de familie moet worden opgeroepen om afscheid te nemen van de patiënt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man leeft nog, drie jaar na de diagnose... ;-)
"Echte" dokters zeggen dat het candidaverhaal onzin is. Ik weet het niet, mijn man is toen van een dieet erg opgeknapt. Dus voor mij is het wel echt allemaal.
De meningen zijn inderdaad verdeeld. De reguliere geneeskunde verdiept zich niet zo in het Candida gebeuren. Als blijkt dat iemand een Candida-infectie heeft krijg hij een kuur en daarmee is de kous afgedaan.

Ik weet niet óf en hoe ernstig het is wanneer Candida in je bloed terecht komt. Het klinkt behoorlijk ernstig omdat het hier wel gaat om een schimmelinfectie en schimmel is zeer moeilijk te bestrijden, in ieder geval nooit zonder andere schade aan te richten.

Wel is bekend van ernstig zieke patiënten waarbij het immuunsysteem zo verslechterd is, dat zij aan chronische Candida lijden.

Ik vond wel een interressant stukje op internet:

http://www.soe.nl/files/candidasyndroom.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Candida is in ieder geval geen bacterie maar een schimmel.
Deze schimmel kan al groeien op plaatsen die voor bacteriën minder gunstig zijn.

Bij mijn weten zit Candida in de darmen van vrijwel ieder mens. Afhankelijk van hoe gezond de mens eet, zit er meer of minder candida in het lichaam.

Misschien heb je iets aan onderstaande link:

http://www.microbiologie.info/schimmels.htm