Wat is "water in je oren"?

Sommige mensen hebben na het zwemmen last van "water in de oren". Een enkeling krijgt dat zelfs al bij gewoon douchen. Die mensen hebben een uur later nog steeds last van een gestoord gehoor.

Hoe komt het dat sommige mensen daar zo'n last van hebben?

Als ik gezwommen heb, en er zit water in mijn oren, houd ik gewoon even mijn hoofd scheef en het water loopt eruit. Zonodig duw ik met mijn wijsvinger aan de achterkant van mijn oor, tussen hoofdhuid en oorschelp, tegen de gehoorgang.

Als ik douche, laat ik expres water in mijn oren lopen, en daarna laat ik het er net zo makkelijk weer uitlopen.

Wat is er zo anders bij mensen die zo lang last houden van "water in hun oren"?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Misschien de vorm van het oor en de gehoorgang?
Ik zag het onlangs nog op tv., dat 'het zwemmersoor' veel voorkomt vooral bij kinderen op vakantie, als ze veel in het water zijn. Het water blijft dan in de gehoorgang staan en zorgt voor irritatie. In een aantal gevallen kan dat leiden tot een buitenoorontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hebben last van water in de oren wat er niet op een normale manier meer uitloopt door je hoofd wat schuin te houden. Dit kan verschillende redenen hebben:

* Eer zijn mensen met een te kleine/nauwe gehoorgang waardoor het water er slecht uitloopt.
* Er kan oorsmeer in de weg zitten. Oorsmeer absorbeerd ook water waardoor je een vertopte gehoorgang krijgt en dus ook ineens veel minder hoort. Door je oren goed schoon te houden kan je dit voorkomen. Bij teveel last kan je ze uit laten spuiten.
* Het komt ook nogal eens voor dat de buis van eustachius niet optimaal werkt. Deze kan ook vervormd/misgroeid zijn waardoor het vocht niet wegkan. Hier is niet echt een remedie tegen maar meestal werken van die speciale oordopjes hier goed voor om te voorkomen dat het erin komt.

Nadeel van water in het oor is dat er infecties kunnen ontstaan wat het gehoor aantast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er al jaren last van en het is ontstaan nadat ik een gaatje in mijn trommelvlies heb gehad door een klap van buitenaf.. gebruik nu dopjes in mijn oren al sik ga zwemmen maar leuk is anders...