Hoe sterk is een gorilla?

Ik bedoel hij IS sterk. Maar als je dat gaat afmeten naar menselijke maatstaven.
Hoeveel kilo zou hij bv kunnen bankdrukken of powerliften.
Hoevel KG/M² knijpkracht heeft hij in zijn handen?
Is dit wel eens onderzocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
18.3K

Antwoorden (3)

Hmmm...het enigste wat ik kan vinden is dat gorilla's 4 tot 8 keer zo sterk zijn als mensen....even denken, ik kan 250 kilo powerliften, dus een gorilla zou dan 2000 kilo kunnen liften.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Steven Arlin's boek Raw Power, stelt hij dat een gorilla 4000 pond kan bench pressen ofwel: 1818 kg.

Er zijn "ongelukjes" bekend waarbij een gorilla een auto aan 1 kant optilt en op de kop rolt.

Ik heb geen idee wat de knijpkracht is van een gorilla, uitgedrukt in KG/M², en of dit eerder is onderzocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... en kg/m² is een druk en geen kracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol Pikkebaas, bananen xD Toch denk ik dat ik handen schudden met een volwassen mannetjesgorilla liever even oversla ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze erbij glimlachen doe ik nog een stap verder achteruit :P Niet alles geloven wat je leest haha. Banaanvormige organen... de mens heeft toch zoiets als een banaanvormig aanhangsel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix waar haal jij vandaan dat druk geen kracht is?
Vrij vertaald uit de bron:
Interessante vraag, mensen willen dit vaak weten. De realiteit is echter dat niemand precies weet hoe sterk een gorilla is, je kunt ze niet meenemen naar de plaatselijke sportschool om te testen.
Wetenschappers schatten de kracht van gorilla's ongeveer tien keer de kracht van een volwassen man.

Dan komen er nog wat voorbeelden van de dierentuinoppasser.
Hij eindigt met de volgende quote (die mijn avatar uiteraard volledig onderschrijft):
Gorilla's zijn erg vriendelijke dieren, ze zullen zelden hun volle kracht tonen.
Hij denkt wel dat als een gorilla echt woedend is, dat hun kracht dan zelfs nog groter dan 10x de kracht van een volwassen man is.
Maar, ze weten het niet zeker.

Wie biedt zich aan voor een partijtje powerliften met Ome Bokito?