Kan je maag steen verteren?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus bijv. zandsteen en niet marmer of wat dan ook.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Maagzuur is inprincipe zoutzuur, en dat kan de meeste steensoorten wel oplossen. Maar snel zal het niet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sommige dieren, zoals dino's, slikken stenen in om 't plantaardige eten te helpen vermalen in de maag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee steen is niet op te lossen. Ook niet met maagzuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De steen zal via de natuurlijke weg (ontlasting) het lichaam verlaten. Het maagzuur krijgt niet eens de kans, om langdurig in te werken op de steen.
14 jaar geleden
Misschien maakt Tufsteen, Duif- of en/of Dufsteen nog de meeste kans.
Maar, probeer het maar niet. Ik geef géén garantie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me niet gezond. Ik weet inderdaad dat zoutzuur bepaalde steensoorten op kan lossen. Dat kost tijd.
Het maagzuur is niet zo geconcentreerd dat het die eigenschap heeft. Anders bleef er niets van je maagwand over. Bovendien verloopt de spijsvertering zo snel dat de stenen te snel je maag en darmen verlaten. Dus ik geef het geen kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zandsteen is een zogenaamd sedimentair gesteente, of afzettingsgesteente, dat is ontstaan door het sedimenteren van losse zandkorrels, die vervolgens verkitten en verhardden tot een vast gesteente. We spreken uitsluitend van zand wanneer de diameter van de korrels varieert tussen de 0,0625-2 mm. De zandkorrels zijn in het gesteente eenvoudig te herkennen en bestaan uit geërodeerde fragmenten van mineralen of gesteenten. Vooral harde mineralen zoals kwarts en veldspaat, die relatief resistent zijn tegen erosie en verwering, bouwen het gesteente op. Afhankelijk van die samenstelling heeft zandsteen uiteenlopende kleuren en hardheden.
De grootte van de poriën tussen de zandkorrels bepaalt de porositeit en permeabiliteit, belangrijke eigenschappen wanneer zandsteen bijvoorbeeld dient als reservoir voor grondwater, aardolie of aardgas. Over het algemeen vormen de aaneengekitte zandkorrels een homogene structuur.

Het maagzuur komt overeen met het zeer aggresieve zoutzuur. Het is zeer goed mogelijk dat het sediment die de zand en andere korreltjes bijeenhoudt ten dele wordt opgelost c.q. aangetast door het zuur. Daardoor zal het kalksteen uiteen vallen in zandkorreltje (silicium) wat lijkt op een soort verteren. De (zand)korreltjes zelf zullen echter niet verteerd worden. Als bovenstaande gebeurt (zeer afhankelijk van de soort zandsteen) zullen de korreltjes het lichaam verlaten via de natuurlijke weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat lukt niet.
Anders zouden al die bolletjes slikkers het helemaal niet overleven.