Werkt vitamine B echt tegen het gebeten worden door muggen?

Ik hoorde dit laatst van iemand, en ben erg benieuwd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (4)

Nee

Toegevoegd na 1 uur:
"Bij het Vitamine Informatie Bureau komen veel vragen binnen over het slikken van extra vitamine B om muggen op afstand te houden. Van vitamine B1, B6 of B12 wordt gedacht dat het de lichaamsgeur van mensen zodanig verandert dat we niet meer 'aantrekkelijk' zouden zijn voor muggen. In sommige B-vitamines zit zwavel dat de lichaamsgeur zou veranderen. Er is niet veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen vitamine B en muggenbeten, maar het onderzoek dat wél is uitgevoerd, heeft geen verband kunnen aantonen. Een soortgelijk effect wordt ook toegeschreven aan knoflook. Ook knoflook verandert de lichaamsgeur, maar het heeft ook geen bewezen effect tegen muggenbeten."

http://www.echo.nl/sw-sw/buurt/redactie/901271/muggen.lachen.om.vitamine.b/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dit is echt een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee is dat je huid hier steviger van wordt en dat de muggen je minder makkelijk kunnen prikken. In de praktijk werkt het statistisch gezien niet, maar misschien in individuele gevallen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het heeft te maken met geur. Muggen komen vooral op geur af en vitamine B zou iets met je lichaamsgeur doen waardoor muggen je niet meer lekker vinden om te prikken. Maar dat is dus een fabeltje.
Biergist is een schimmel die onder meer vitamine B1 bevat. Van vitamine B1, thiamine of aneurine wordt beweerd dat het een lichaamsgeur opwekt die muggen afstoot. Een dergelijke werking van vitamine B-complex en biergisttabletten op de lichaamschemie is nooit wetenschappelijk bewezen. Toch gebruiken veel mensen vitamine B1 voor het slapengaan.