Ik heb in huis een mij onbekende kever gevangen. Hoe onderscheid je makkelijk het verschil tussen een snuitkever en een boktor?

Ik kwam in de slaapkamer een kever tegen van 2 cm met een heel mooi rugschild. Ik ben niet zo thuis in insecten en vroeg me af of dit een schadelijke snuitkever was of boktor. Ik heb even gekeken via google en zie dat veel snuitkevers echt een duidelijke snuit hebben en deze niet.

In de tuin heb ik wel wat afgezaagde boomstammen staan met zaagselsporen, dus het kan goed dat ze daar zitten.

Ik vind de soortnaam zelf niet zo heel belangrijk, maar vind het lastig om te bepalen of het een snuitkever is of boktor, of deze schadelijk is in huis of voor specifieke planten. Dan heb je meestal wel de soortnaam nodig.

Misschien is er ook iemand die specialist is en kan aangeven of het verstandig is om achter in de tuin een stapeltje takken en stukken boomstam te bewaren zodat insecten zich daarin kunnen nestelen. Door de insecten in de tuin worden vogels aangetrokken, dus dat leek me wel in orde. Maar ze moeten niet potentieel mijn huis op kunnen eten ;o)

Toegevoegd na 33 minuten:
NB. Zie de titel van mijn vraag: Ik wil ook vooral weten hoe je een snuitkever, boktor (en in dit geval zo'n wants) makkelijk kunt onderscheiden. Meestal herken ik een wants nog wel, maar deze is vrij lang en lijkt echt wel op een snuitkever.

Toegevoegd na 44 minuten:
Dit is kennelijk een zeldzame:
http://waarneming.nl/soort/photos/84148

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een eenvoudige manier om torren te determineren (op hoog niveau). Dat maak het zoeken makkelijker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Rieneke1
13 jaar geleden
het is in ieder geval geen snuitkever, ik heb meer van die rotzakkies gezien dan me lief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leptoglossus occidentalis

Het beste antwoord

Het is een wants.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het is de bladpootwants.
Als je op de foto van de link klikt, dan zie gelijkenissen.
Het zijn wat grotere wantsen.
http://www.bertpijs.nl/blog/archives/3294-bladpootwants
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bladpootwants van buikzijde gezien. Beter te herkennen ad rug

Andere antwoorden (2)

Bij deze ga ik alleen het laatste stukje van je vraag beantwoorden over een insecten muurtje.
Achter in mijn tuin hebben we van oude dakpannen, stenen, buizen, takken en dergelijke een muurtje gemaakt.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe of wat je gebruikt en hoe het er uit ziet.
Het muurtje van ons is niet om aan te zien maar het barst er van de insecten. Het is dus een nuttig iets voor de natuur en als je hem plaats zet hem dan achter in je tuin zodat je er geen last van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar snuitkevers en boktorren wil ik vooral dan dáár ook houden, vandaar mijn vraag. Als je je insectenhotel wat wilt uitbreiden, dan kan je ook wat van dit soort elementen aanbrengen: http://dj.vanveelen.info/foto/Texel%201/pages/027%20insectenhotel.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som, wat een mooie foto nu weet ik hoe die van ons wat mooier kan worden, bedankt.
Het is geen boktor, maar welke het wel is, weet ik nog niet, ben echter wel bang dat het met hout heeft te maken, misschien een soort klop kever.
Voor informatie over ecologische tuinen kan je bij mij terecht, het is mijn vak.
Wil je meer insecten in je tuin, begin dan met niets uit je tuin weg te gooien.
Alles kan je weer terug brengen je tuin in.
Een takkenwal is ideaal voor insecten en vogels.
Plaats twee paaltjes in de grond, met een tussen ruimte van25 cm. na een meter weer twee en na een meter weer twee enz. zorg dat ze in elkaars verlengde staan, nu kan je snoeihout, vaste plantenstengels er tussen plaatsen, met een beetje passen en meten, kan je zo een prachtige takkenwal maken, die je iedere jaar nog kan bijvullen, omdat hij inzakt.
Zo kan je hele bergen takken en ander snoeihout op een simpele manier kwijt.
Voor klein tuinafval: graaf ergens tussen de struiken een gat van 1 m. breed, 1 m. lang en 1 m. diep, hier kan je heel veel tuinafval in kwijt, dat tekens weer verder verrot, als na enkele jaren het gat vol is, kan je de compost er uit scheppen en gebruiken in je tuin, of plant er schaduw planten op deze plaats b.v. varens.