Is de molecuul C6H12O6, de enige vorm van glucose die het lichaam kan gebruiken voor energie/verbranding?

Ik weet dat er veel vormen zijn maar dit zijn (of lijken) allemaal varianties op dezelfde molecuul. Maar kan het lichaam die andere varianten verbranden of moeten die ook worden afgebroken tot c6h12o6?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Antwoorden (3)

Het is niet de enige verbrandingsstof. Vetten en eiwitten kunnen ook verbrand worden. Netzoals andere suikers. Maar ook te denken aan koolhydraten. Het kapot maken van grote moleculen levert nou eenmaal energie op. Die is bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet bv wel dat het lichaam uit aminozuren glucose kan maken maar het is mij nog niet duidelijk of deze vorm een andere is dan c6h12o6? Vetten en eiwitten ook natuurlijk ook maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe die moleculen zijn opgebouwd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is C6H12O6 de enige vorm van glucose, net zoals methaan CH4 is. Er zijn logischerwijs wel enkele isomeren. Eiwitten zijn enorme moleculen. Opgebouwd uit aminozuren die weer gekopieerd zijn van het DNA. Mijn naganger heeft vetten al uitgelegd.
Vetten, koolhydraten en eiwitten kunnen brandstoffen zijn.

Vet wordt tijdens de spijsvertering afgebroken tot vetzuren en glycerol maar tijdens de resorptie door de wand van de darmen weer vet dat verbrand kan worden in de weefsels.

Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren die kunnen worden gebruikt om lichaamseiwitten te maken of eveneens kunnen worden gebruikt als brandstof.

Koolhydraten worden afgebroken tot de enkelvoudige suikers glucose, fructose en galactose, die door de darmwand kunnen worden geresorbeerd en alledrie als brandstof kunnen worden gebruikt. Wat niet verbrand wordt, wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op bijgaande website staat prachtige informatie over de moleculaire eigenschappen van koolhydraten maar ook over veel meer voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen glucose wordt door het bloed getransporteerd, door de cellen opgenomen onder invloed van insuline of opgeslagen als glycogeen in lever- of spiercellen, daarom speelt het een centrale rol. In de darmcellen moeten de suikers eerst in glucose worden omgezet voordat ze zich door het bloed en de lichaamsvloeistof verder over het lichaam kunnen verspreiden.