Hoe definieren jullie het verschil tussen socialisatie en domesticatie?

Toegevoegd na 22 minuten:
dit naar aanleiding van de eerdere wolvenvragen.

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Domesticatie doe je met een groep of soort dieren.
Socialisatie kun je met een individueel exemplaar doen.
Ook diersoorten die niet of nauwelijks te domesticeren zijn, kun je in bepaalde gevallen wel degelijk socialiseren, hoewel dat ook een hoop aanpassing van de kant van de mens vraagt. Bij domesticatie 'pas' je het dier over ettelijke generaties helemaal aan aan je eigen ' wensen' .

Toegevoegd na 53 seconden:
Dan ga ik er even van uit dat je socialiseren binnen een groep mensen bedoelt, want dieren moeten normaliter in de natuur natuurlijk binnen hun eigen groep socialiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies marleen!

Andere antwoorden (4)

Sociaal: psychisch.
Domesticaal: fysiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Socialisatie is het proces waarbij iemand, bewust en onbewust, de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van zijn groep krijgt aangeleerd. Het maakt deel uit van de opvoeding .Domesticatie is een proces waarbij dieren en planten door de mens worden gefokt of gekweekt om een nuttige functie te kunnen vervullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt. Goed antwoord! +1
Ha, die Reineken;

Als we het over (huis)dieren hebben zie ik domesticeren als alles wat er gebeurt om een bepaalde soort de eigenschappen mee te geven om in een menselijke omgeving te kunnen leven. Socialiseren is het bekend maken van een individueel dier met die nieuwe leefomgeving. Daarna komt er nog het africhten of opvoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domesticeren lijkt me het aanpassen aan mensen, geschikt maken als huisdier (domicile)
dus door mensen gewenst (maar misschien knap onnatuurlijk ) gedrag aanleren.
Socialiseren is aanpassen aan de groep, het dier behoudt dan zijn dierlijke eigenschappen maar past zich aan de rangorde en gedrag van de groep dieren aan.
In het eerste geval wordt een dier dan ook meer geantropomorfiseerd, er wordt een menselijk dier van gemaakt en mensen denken vaak werkelijk dat het dier een gesprekspartner is.
In het tweede geval blijft het dier gewoon lekker dier.
Daarmee bedoel ik dan weer niet de organisatie tegen
dierenleed.
(of was dat wakker dier, ik ben ook niet zo helder meer)
Hoe dan ook, toen ik een flinke uitglijder maakte waren het mijn Cairntjes die me het eerst kwamen troosten.
Ik vind ze vaak een stuk menselijker/meevoelender dan
mensen in het algemeen.
Wel kan een van mijn hondjes lachen, zij heeft de kunst van het ontbloten van de tanden en dan erg vrolijk zijn
van ons afgekeken en begroet mensen dan ook op deze wijze.
De nieuwe dierenarts was nog niet op de hoogte van dit gedomesticeerd gedrag van ons hondje en was wat bang voor haar toen ze tegen hem lachte, de dierenarts moest dus gesocialiseerd worden.