Vaak vraagt men mij naar de oorzaken en behandelingen voor grijs haar. Het ware aan de zaak is dat er verschillende factoren zijn die een invloed hebben op het tempo waaraan haar grijs wordt. De belangrijkste oorzaak is gewoon genetische aanleg. Elk persoon veroudert volgens de genetische code van zijn of haar DNA. Soms betekent dit dat iemand al 80 is en nog zijn of haar jeugdige haarkleur heeft, terwijl iemand anders reeds op de leeftijd van 25 jaar helemaal grijs is. Natuurlijk zijn dit extreme voorbeelden en de meesten onder ons vallen ergens tussenin.

Er zijn voor de wetenschap nog heel wat ongekende zaken in verband met oorzaken van grijs haar. Factoren zoals stress, arme voeding/ondervoeding, medische aandoeningen, drugs en bijwerkingen kunnen vaak een rol spelen bij hoe vlug en in welke mate iemand grijs wordt. In sommige gevallen kan het haar opnieuw naar zijn normale toestand terugkeren wanneer de aandoening behandeld wordt en de oorzaak weg is. In de meeste gevallen echter is grijs haar gewoon een onderdeel van de natuurlijke progressie van iemands lichaam.
fremar
13 jaar geleden
http://www.kapsels.net/tips3/grijs-haar.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer we grijze haren beginnen krijgen, is dit dankzij een verminderde effectiviteit van de haarkiemen. Deze kiem zit onderaan de haren, in het haarzakje. Wanneer je je haar uittrekt, zie je de kiem goed. De haarkiemen bevatten “tyrosinase”, een soort proteïne (eiwit). Deze eiwitten zorgen er voor dat je haar kleur krijgt (of behoudt). Hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe meer zij moeten ‘werken’. Maar dit kan natuurlijk niet blijven duren. Na verloop van tijd worden de haarkiemen onbruikbaar. En van de slag worden je haren kleurloos!

Normaal gezien begin je grijze haren te krijgen tussen je 35ste en 40ste levensjaar. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Twee daarvan zijn echt wel heel spectaculair. Een man van 65 jaar oud kreeg, na een bombardement in de buurt van zijn woning, op 1 (!) nacht grijs haar! Een hindoe huursoldaat werd aangehouden en bood zo veel weerstand (logisch, hij werd namelijk vastgebonden aan het uiteinde van een kanon) dat hij op enkele minuten een pluk grijs haar kreeg.

Men zegt dikwijls dat angst en stress voor grijs haar zorgen. Wees dus maar niet té bang, want het kan jou ook overkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het verfen en de haarzakjes gaan wel eens op en dan worden de kleur grijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??????????
Wat bedoel je?
Kimath
13 jaar geleden
huh? haarzakjes op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een raar nederlands. Snap er niets van.
Dat komt omdat je de pigment in je haar vervaagd, daarom kunnen je haren grijs worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ouderdom, je lichaam wordt ouder.