Zijn vrouwtjes in het dierenrijk kieskeurig wat sekspartners betreft wanneer ze vruchtbaar zijn?

Ik vroeg me af of ze zich in hun vruchtbare periode door om het even wie laten bevruchten, dus of het voor hen iets uitmaakt. Dit dus los van wie het sterkste mannetje is en de andere mannetjes probeert te verdrijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Nee, dieren hebben seks puur om zich voort te planten. Natuurlijk speelt nog altijd mee of de dieren elkaar mogen, maar meestal zal voortplanting geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je nu precies zeggen viri en als het misverstand zo groot is verwacht ik wel een antwoord van je ipv een reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voorbeeld van het vogeltje met het mooiste nestje lijkt dit tegen de spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha nu begrijp ik wat je bedoelt viri.
Ja,

Dieren zijn wel kieskeurig als het om hun "partner" gaat.

Kijk bijvoorbeeld naar vogels. Wie heeft de mooiste veren? Of wie wie bouwt het mooiste nest? Er zijn zelfs vogels die eerst dansen voor hun partner.

Ook bij bavianen zie je dit gedrag. De mooiste rode kont krijgt een "partner"

Bij vissen zie je ook dat de (tropische) mannetjes met de mooiste kleuren de beste partners krijgen.

Zo zijn er tal van voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Sterker nog, de hele stelling dat 'Dit dus los van wie het sterkste mannetje is en de andere mannetjes probeert te verdrijven' is eigenlijk bezijden het punt. Bij veel diersoorten (waaronder de mens) kiest het vrouwtje, of heeft iig een leidende rol in de wederzijdse keuze.
Onderliggend punt is, dat mannetjes blij mogen zijn als ze bevruchten, terwijl vrouwtjes (vanwege de grotere investering) veel meer belang hebben bij een juiste partnerkeuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist :)
In ieder geval moet het vrouwtje de sekspartners wel kunnen onderscheiden. Dan krijg je over het algemeen het verschijnsel "female choice" en de daarbij behorende seksuele selectie, op uiterlijk en vertoon. Dat kan ook meer indirect zijn, dus de grootte van het territorium, een maatpak, een auo, mooie schoenen of een fraai prieel.

Bijzonder is dat seksuele selectie erg snel gaat en ook allerlei extremen oproept in het mannelijke uiterlijk en het gedrag, dit proces wordt "Fisherian runaway selection" genoemd in de wetenschappelijke literatuur. De pauwenstaart wordt steeds langer en blauwer, de baltsende paradijsvogels bereiken een enorme graad van perfectie in hun vertoon. Een ander kenmerk van seksuele selectie is dat eigenlijk op willekeurige kenmerken kan worden geselecteerd. Het artikel in de tweede bron onderzoekt wiskundig de vraag of ook seksuele selectie op meerdere kenmerken tegelijk mogelijk is.

Dieren zonder seksuele selectie zijn er ook, koralen stoten eenvoudig hun eitjes en zaad op het juiste moment uit, zodat de hele zee ervan vergeven is. Sommige vissen storten zich massaal op het strand om eieren af te zetten en hebben in die massaliteit niet de mogelijkheid om partners te selecteren.