Zijn er dieren die andere dieren verkrachten?

Dus niet een mens dat een dier verkracht.

Toegevoegd na 52 seconden:
Met 'andere dieren' bedoel ik trouwens niet per se een ander ras. Gewoon het zelfde soort dier kan dus ook (en is ook waarschijnlijker).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk, bij de meeste diersoorten zelfs (kijk gewoon naar wat een paar hanen doen in een bende kippen en je weet het meteen). Kijk, er zijn zelfs culturen waarin verkrachting normaal is, omdat de vrouw er ondergeschikt is. Als een vrouw een one night stand heeft met een maagdelijke man en daar niet eerlijk over was, en die man nadien er de kop van in is, is dat ook een vorm van verkrachting, en er zijn zo zelfs al zelfmoorden gebeurd.

Verkrachting is eigenlijk normaal penetratie zonder toestemming van de ander. Meestal is het dus het mannetje, want het vrouwtje loopt het risico zwanger te worden en is dus normaal uiteindelijk de persoon die eigenlijk de uiteindelijke medewerking normaal moet geven. Nu zijn er mannen die hun driften niet meer beheersen, of niemand kunnen krijgen, en dan hun toevlucht nemen tot hun mannelijke kracht om een vrouw tot seks te dwingen. Groepsverkrachtingen is ook iets dat meer en meer voorkomt, en dat is dan iets dat zeer zelden in de natuur gebeurt, want het kuddegedrag is op dat vlak niet zo erg bij dieren als bij mensen die elkaar tot het uiterste drijven ten koste van één slachtoffer.

Het kernprobleem zit in je vraag: Dieren hebben geen rechtbanken en typen hier niet op internet, dus een verkrachting blijft meestal zonder gevolgen en de dieren houdern er meestal ook geen depressie aan over, maar wel een heftige emotionele herinnering als leerschool om die situatie te mijden in het vervolg.

Ik draai tot slot graag je vraag om tot een duidelijkere vraag: zijn er zoogdiersoorten die hun medegenoten NIET verkrachten? Wel, in de eerste instantie kun je dan naar de monogame diersoorten gaan, en dat zijn soms jaagdieren met de naam 'prairie' erin: prairemuizen en prairiewolven zijn monogaam in tegenstelling tot gewone muizen en wolven. Veel mannen zijn in den beginne trouwens ook zo: De eerste diepgaande seks met hun eerste vrouwtje, brandt zodanig bepaalde circuits door en laat een zo diepe indruk na, dat zij meteen dat vrouwtje te allen prijze dienen en beschermen, en zelfs agressief reageren op andere vrouwtjes. Bij testen op de prairiewolven (gedwongen tweede copulatie), merkte men trouwens dat daarna die monogamie overigens verdween. Bij die soorten is er veel respect en zelden verkrachting. Medelijden bestaat trouwens bij de meeste diersoorten dat als proces verkrachting afremt.

Ter info mijn interview over monogamie vind je op http://www.vb.be/pictures/prive/061124-radio2-rechtvoorderaap-monogamie.MP3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind deze uitleg zeer zeer goed en leerrijk.
Dat over dit afremmen van de verkrachting door een "iets" dat vermoede ik al,maar ik twijfelde eraan of deze "iets" een gevoel van medelijden zou kunnen zijn.
Nu twijfel ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medelijden is niet altijd goed uitgedrukt. Medelijden is iets waarbij een sterkere voelt dat hij niet sadistisch mag optreden en eigenlijk in zich een soort geloof heeft dat hij met zijn sterkte anderen net in bescherming moet nemen. Kijk, als een paard je aanvalt, moet je meteen plat op de grond gaan liggen en het zal niets doen. Dat bedoelde ik, maar het woord 'medelijden' deed je terecht twijfelen en doet mij nog altijd twijfelen. Veel komt vanuit angst en sterkeren zijn getraind om met hun angsten om te gaan. Waarom is verkrachting bij ons mensen veel erger dan? Dat is omdat wij eigenlijk horen ons verstand te gebruiken en dus eigenlijk onze gedragingen meer moeten kunnen beheersen. Toch is de schil van cultuur en beschaafd gedrag splinterdun en Desmond Morris beschrijft dat de mens zeer snel kan 'terugvallen' (psychologische term 'regressie' o.a. door Freud zeer goed uitgewerkt vanuit zijn gigantisch praktijkkennis van meer dan 40 jaar) en dan terug een primaat 'monster' wordt dat op zijn onmiddellijke behoeften reageert (eten, drinken en seksueel genot). Het mooiste en het lelijkste dat de mens doet, is toch dikwijls als dier. We moeten daar niet beschaamd over zijn, alleen ons bewust zijn daarvan en net daarom respect tonen over de andere dieren en ons niet altijd zo 'superieur' achten. Wie zich superieur voelt, kent immers geen... medelijden (en zo zijn we terug op het woord dat niet helemaal past, maar je bent erg knap dat je dit verschil zelf voelt tussen de regels door).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen de regels door lees ik ook het volgende: U laat zeer mooi weten:"een sterkere voelt dat hij niet sadistisch mag optreden en eigenlijk in zich een soort geloof heeft dat hij met zijn sterkte anderen net in bescherming moet nemen".
Daar wil ik tussen deze regels door lezen dat het zeker geen kwaad zou kunnen,het woord medelijden te vervangen door het woord "genade".
DIt leert mij dus dat een dier genadig kan zijn.
Kennen wij daar voorbeelden van?
Ikzelf heb er meerdere op TV gezien,ik zal ze eens op noemen:
1/Een leeuw ving een gazelle,en op dat moment vingen drie van zijn leeuwinnen een zebra en de leeuw ziet dat.
En wat doe die leeuw?Hij ziet dat zijn gazelle nog leeft,en hij laat het gaan.
1/ Een groep orka's vangen en verslinden de ene zeeleeuw na de andere,ze vreten zich vol.
één Orka-moeder wil haar jong ook leren jagen,en ze geeft aan haar jong een nog levende jonge zeeleeuw om mee te oefenen;maar die jonge Orka wil het niet hebben want ook hij zit vol.
Daarop zwemt moeder Orka met de jonge zeeleeuw op haar kop naar het strand,en zet de jonge zeeleeuw die anders verdronken zou zijn daar af. GERED!
Een Nijlkrokodil deed,ook volgevreten,net het zelfde met een gevangen zebra,"loslaten en sparen"
En nu het meest ongelooflijke: Een Gazelle die aan het drinken was werd aangevallen door een leeuwin,een Nijlpaard die in het water staat ziet dat,en hij stormt op de leeuwin af en jaagt de Leeuwin weg.
Nu is ondertussen bekend dat Nijlpaarden wel eens durven vlees te eten,maar wat deed deze???Hij spert zijn zeer grote bek open,net boven het gezicht van de gazelle die gewond op de grond licht,en hij beademd de gazelle,en dit 10 minuten lang,verbaasde safari toeristen die dit filmen zien dit en applaudiseren als het nijlpaard de gazelle tenslotte ondersteund en de gazelle weer opstaat.
Maar helaas,de verzwakte gazelle valt weer op de grond,té veel bloed verloren,en wat het Nijpaard ook nog probeert,het helpt niet meer.Dan is het een Krokodil die uit het water kom en de dode Gazelle mee neemt,het water in...
En dan zouden dieren geen genade kennen???
Daar geloof ik na dit alles dus, niks meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie me genoodzaakt iets te corrigeren:Mijn vethaal over Dat beademen van dat Nijlpaard naar de Gazelle toe?
Ik heb het opgezocht,en het was dus een beetje anders:
De leeuw was een Krokodil,en de gazelle was een Impala.
De rest klopt.
Hier is de link met de film:
http://www.youtube.com/watch?v=MrBqEslJgQg&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde verhaal,niet vethaal hé?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leer hier enorm veel bij van jullie reacties, echt super dank je wel!

Andere antwoorden (10)

Ik weet dat mannentjes eenden wel vrouwtjes eenden verkrachten en dat de vrouwtjes hier nog wel eens bij verdrinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aww.. Dat klinkt echt zielig :l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vereende kracht of verkrachte eend :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, aan het einde van het seizoen worden alle ongedekte eenden zonder pardon verkracht.
"Gaat heen en vermenigvuldigt u", is voor eenden een onontkoombaar gebod door de eendengod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een grapje janny!
Normaal gesproken paren eenden in het broedseizoen, en dan zie je inderdaad soms 2 mannetjes tegelijk een poging doen een vrouwtje te dekken, waarbij het vrouwtje weleens sneuvelt.
Maar omdat 'wilde' eenden in de stad flink worden bijgevoerd en zich gaan vervelen (eten zoeken is niet meer nodig), kun je dit soms ook (ver) buiten het broedseizoen waarnemen.
Honden toch ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een erg agressieve reu laat het teefje soms toch met tegenzin toe,en bij de mens is dit ook zo,als de man erg opvliegend en agressief van karakter is.Ook daar laat de vrouw zeer tegen haar zin toe,en weet wel,tegen de zin van vrouw en teef is het ALTIJD een verkrachting.
Het teefje laat het toe om niet gebeten te worden door de reu,en de vrouw laat het toe om niet geslagen te worden door haar man en ook omwille van de kinderen.
Dit is heel erg maar het komt helaas voor.
Een ander voorbeeld van dierverkrachting komt veel voor bij de dolfijnen,zij verkrachten niet enkel elkaar,en dan zijn het de mannetjes die het bij de vrouwtjes doen,een spinnerdolfijn probeert dit ook wel eens bij een tuimelaar.
Een tuimelaar is een zeer slanke dolfijn van een andere soort.
Maar,er is echter méér:zelfs in Dolfinaria probeert een mannetjes dolfijn wel eens met geweld te paren,en wel met de vrouwelijke menselijke Dompteuze,als zij tussen de dolfijnen is het water zwemt.
Bij een mannelijke Dompteur probeert de mannelijke dolfijn dit echter niet,want hij kent echt wel het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@janny
als een ervaren dekreu een teef afklemt komt de teef lang niet altijd vrij dus kan er wel degelijk sprake zijn van verkrachting (ook zonder reflex van de teef waarbij ze de staart opzij doet) rijden is ook een hormonale kwestie (gooi een niet gecastreerde hond maar eens in een roedel honden die wel geholpen is, door de geur van de reu welke niet is geholpen kan het gedrag van de hele roedel veranderen) ook is rijden een teken van dominantie. verkrachting bij honden is geen veel voorkomend gebeuren, maar zeker niet onmogelijk!!!
Onder apen komt homoseksualiteit, incest, pedofilie en verkrachting voor, een bepaalde slangen soort waar ik de naam van kwijt ben komt in de paartijd met duizenden mannetjes en enkele vrouwtjes bij elkaar, vanwege schaarsheid aan vrouwen penetreren de mannen alles wat ze tegekomen, dus voornamelijk andere mannetjes, die vast ook nee zouden zeggen als ze konden ;)

En de meeste levenbarende vissen soorten die geen koppel vormen worden geloof ik ook te pas en te onpas belaagd zonder dat ze het doorhebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een sick voorbeeld maar fretten verkrachten de net geboren kids (van een ander) en die worden nog zwanger ook. Nature's a cruel mistress!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een voorbeeld op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=3mzpnK5iphM

Hoewel het slachtoffer het niet echt vervelend lijkt te vinden. :-o

Toegevoegd na 10 uur:
Het filmpje heet:
Funny Rabbit and cat love
Veel kijkplezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heet het filmpje? Dan kan ik hem bekijken op mn ipod, k kan niet op de link klikken namelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het filmpje heet:
Funny Rabbit and cat love
Veel kijkplezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg,ga je vragen hoe dat filmke heet,terwijl er duidelijk bij staat:"Het filmpje heet:
Funny Rabbit and cat love" En ja,van een konijn kan men zoiets natuurlijk wel verwachten ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat er een héél groot verschil zit tussen verkrachten en 'rijden' zou het konijn echt de kat verkrachten dan zou de kat niet zo blijven liggen. het gaat hier om een poes, maar ze is zeker niet krols, anders zou ze wel gewilliger zijn.
de kat is waarschijnlijk een sul (is ook ergens anders op gefocust zoals je kan zien) en vind het wel irritant maar slaat haar nagels niet echt uit naar het konijn. konijnen staan bovendien bekend om dit gedrag, maar er is lang niet altijd sprake van penetratie zodat je ook echt kan spreken van verkrachting.
ik denk niet dat ze aan verkrachten doen zoals (sommige) mensen.
dieren hebben namelijk geen sex voor het genot. dat doen alleen mensen en dolfijnen, maar volgens mij gebeurt het best vaak dat een partij niet wil en dat het toch gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar apen matruberen ook.....dat is toch voor het genot lijkt me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al bewezen dat ook honden (Reu) en katers masturberen,maar zij doen dit met hun tong.
Een kater gebruikt ook wel eens zijn voorpoten daarbij terwijl hij op zijn rug licht,en ja,zijn rood pinnetje is dan daarbij duidelijk te zien. http://www.youtube.com/watch?v=HZaiNWA-uPw
http://www.youtube.com/watch?v=wcRsMybLmHU
http://www.youtube.com/watch?v=SSVZaiOYHBs&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=TPrmhrJFhM0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lxXFqXYWR3Q
http://www.youtube.com/watch?v=m1dN_EAahJk&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=zSKp6dbol9w
http://www.youtube.com/watch?v=9sv65tsD7N0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=APfpxj4MqZk&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=ciLllSAcF-8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JNj9UJmAnC4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=tswYNzDNfn0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=Ros73m7xBRA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ybK_qbo9h70&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=GqhQm3_zXUM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=B-bo10i88CQ&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=qgpILyA5YOo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Jm77h70UDtI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=Mv4mKoyS2zA&NR=1 zwartuil: Al deze links staan hier voor jou,en zo zijn er nog veel meer. Jij beweerd toch immers het volgende?:dieren hebben namelijk geen sex voor het genot. dat doen alleen mensen en dolfijnen. En volgens mij en ook volgens de meeste mensen is het echt wel genot als je het met jezelf doet,is het niet?, dan kun je het echt geen verkrachting moemen toch???
Wel,apen,beren,katten,honden,en zelfs walrussen die denken en net zo over.
Bekijk al deze filpjes maar eens,en draai je mening is de goede richting,stel je mening bij,herzie je mening.
Want dieren genieten echt wel van sex,dieren kunnen ook emoties hebben en huilen van verdried,en zelfs daar geef ik je één voorbeeld van: http://www.youtube.com/watch?v=CJkWS4t4l0k&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen sex voor het genot???? wel eens van de Bonobo gehoord? deze apensoort doet bijna niet anders. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonobo
aapen en eenden

Toegevoegd na 37 seconden:
maar ik cind je vraag wel een beetje raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag me af of je het wel verkrachten kunt noemen. Aangezien dieren niet echt denken, maar een instinkt hebben. En gewoon dus hun instinkt volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg eendje,open al deze links hierboven eens?
Het sexgedrag van mensen word ook gestuurd via hormonen,en het verliefd worden van mensen ook.
Wist je dat "Testosteron" zowel voor mannen als voor vrouwen het belangrijkste hormoon is als het gaat om sex? http://www.sexwoordenboek.nl/testosteron.html Het vrouwelijk sexhormoon heet "oestrogeen" En aan de dames? Dat excuus van "vanavond niet schat,ik heb hooftpijn? dat zal niet meer pakken als jullie mannen het volgende lezen: "Het hormoon oxytocine heeft trouwens ook een bewezen pijnstillende werking. Hoofdpijn en andere algemene pijntjes verdwijnen als het gehalte aan dit hormoon toeneemt. Daar gaat je excuus!"
Ik heb het woord Oxytocine hier juist gespeld,op de site staat het fout,daar ontbreekt de e vanachter.
http://www.beweging.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=106&Itemid=9 En omdat dit hier over hormonen bij mensen gaat,is dit dan ook allemaal maar instinkt of zo?
Neen,bij de mensen is het niet anders dan bij de dieren,niet alles is insinkt,het kan ook echt genot zijn,en deze 19 links over dieren die het enkel met zig zelf doen,bewijzen dat.
Allé,ik geef toe,twee zijn een beetje anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mensen is verkrachting machtsvertoon 99 van de 100 keer. bij dieren is dat lang niet altijd het geval.
het is waargenomen bij dolfijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkrachting van dieren onderling heeft een andere reden dan verkrachting zoals het bij mensen voorkomt.

er zijn apen die verkrachten, eenden, kikkers, dolfijnen, en de tasmaanse duivel niet te vergeten.

dieren kunnen niet rationeel denken, dus ze doen domweg wat hun gevoel hun ingeeft. (bij de mens #hoort# hier een sociale remming op te zitten, er vanuit gaande dat deze wel rationeel kan denken)

bij apen komt verkrachting weleens voort uit verveling. bij de meeste diersoorten is het een kwestie van hormonen/instinct ook wel paringsdrift genoemd.

de bonobo kent volgens mij geen verkrachting, want deze apen lossen elk geschil op met sex, en hebben ook sex voor hun plezier.

het rijden van dieren op elkaar word vaak gezien als verkrachting, maar dit is het natuurlijk niet (bij honden is het of dominantie of ze worden getriggerd door een bepaalde geur)
konijnen staan bekend om dit gedrag, maar met verkrachting heeft het natuurlijk helemaal niets te maken.