Klopt het dat sperma mindere kwaliteit heeft wanneer je altijd je mobiele telefoon in je broekzak hebt zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, een mobiele telefoon heeft geen invloed op je sperma. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, straalt een mobiele telefoon namelijk alleen wanneer je belt of gebeld wordt (of wanneer je SMS't). In de standby-stand komt er geen straling uit een mobiel.

Dit is de korte samenvatting van het verhaal. Het volledige verhaal kun je lezen in mijn antwoord op een vraag van jelle - zie de Bron hieronder.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet uit te sluiten. Ken je die test van dat ei dat gekookt werd door er twee communicerende mobieltjes tegenaan te zetten?
Nu word je natuurlijk niet de hele dag gebeld, maar iets zal het wel doen.

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik zocht bij Google naar ""ei gaat koken door straling van twee mobieltjes"" en zag toen het verhaal van de Franse wetenschapper die het heeft aangetoond. De link hierboven geeft wel veel info over straling, maar het ei komt er niet meer in voor, dacht ik.

Gezond lijkt het me allemaal niet zo te zijn. Ik wacht zelf ook maar af, want heb ongeveer drie jaar lang met dat mobiel aan mijn hoofd gezeten, voor mijn werk.

Toegevoegd na 6 uur:
nogmaals gegoogled en toen de ontmaskering van het ei-verhaal gelezen. De andere link over de straling, is verdwenen. Zoek ik ook nog even op. Alle negatieve info over straling en mobiele tel. is onbereikbaar. De links werken niet meer. Wel raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ineke, ik weet niet over welke test jij het hier hebt, maar het lijkt mij je reinste onzin, zou daar heeeel graag wel eens bewijs van willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn mailbox doorgespit, maar kon het niet meer vinden. Het was een filmpje. Precies weet ik het niet meer, met een toelichting. Zo van: wat zou er met onze hersenen gebeuren, als dat ei al hard wordt?
Misschien van youtube?
Ik fantaseer niet. Ik heb het twee keer van iemand toegestuurd gekregen. Ik zal nog eens zoeken, als ik het vind, laat ik het weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.stralendkind.nl/oorzaak/straling_hoofdpijn.php
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat van die twee mobieltjes is een fabel. Het idee is dat er signalen van het ene mobieltje naar het andere mobieltje gaan. En dat het ei er last van heeft als dat tussen beide mobieltjes in staat. Dat kan niet, en het mag niet. Het kan niet, omdat de mobieltjes niet met elkaar communiceren. De mobieltjes hebben er zelfs geen idee van waar het andere mobieltje zich bevindt. Sterker nog, de mobieltjes weten niet eens dat ze met een ander mobieltje zijn verbonden. Elk mobieltje communiceert met een zendmast. Er gaan alleen signalen heen en weer tussen het ene mobieltje en zijn zendmast, en tussen het andere mobieltje en zijn zendmast. Die twee zendmasten zouden dezelfde kunnen zijn, het zouden ook verschillende masten kunnen zijn. Het mag niet, omdat er maxima zijn waaraan de straling van mobieltjes en zendmasten moet voldoen. Die maxima zijn absoluut onvoldoende om een ei meer dan 0,5 °C te verwarmen. Stel je voor dat het waar zou zijn. Een zendmast heeft verbinding met honderden mobieltjes. Een vogel in de buurt van zo'n zendmast zou dan ogenblikkelijk verkolen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik een tijdje geleden in een populair wetenschappelijk programma dezelfde soort test gezien, alleen werd het ei toen voor het gemak bedolven onder 250 mobieltjes die vervolgens allemaal tegelijk geactiveerd werden, en wat denk je? niks...he-le-maal niks, ei was nog net zo rauw als tevoren. Vandaar dat ik graag jou test wou zien.
Wel denk ik dat er veel meer onderzoek gedaan zou moeten worden naar eventuele negatieve bijwerkingen van veelvuldig mobiel telefoongebruik.
Cryofiel
13 jaar geleden
Prachtig experiment! "Myth busted", dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoorlijk busted kan je wel zeggen ja....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo, echt mooi! zoals je reageren kunt. plus hoor.
Volgens mij is dit nog niet echt onderzocht of bewezen... Maar ik vrees toch dat veel mannen (en misschien ook vrouwen) over een aantal jaren ernstige problemen zullen krijgen door mobieltjes. Let op: dit is een persoonlijk idee; geen feit. Maar het zou mij niets verbazen als dit het 'nieuwe asbest' wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel onderzoeken geweest die dat suggereerden, zie bron.
Het probleem is alleen dat in dat onderzoek niet gekeken is naar mogelijke andere effecten (Rookten de mannen? Wat aten ze? Sliepen ze genoeg? Enz.) dus dat het niet zeker is dat die mindere zaadkwaliteit dóór de mobiel komt.
Dus het lijkt er op dat niemand het precies weet.
Misschien toch een tas aanschaffen of een rugzak en daar je mobiel in doen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sperma verminderd van kwaliteit door te veel bloot gesteld aan warmte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mobiel wordt altijd redelijk warm en sperma is het beste bij 35 graden. Het zou dus kunnen dat het dan te warm wordt in die streek. Er zijn echter ook nog legio andere zaken van invloed op de kwaliteit van je sperma.