Hoe kun van te voren aan een hennepzaadje zien of het een vrouwelijk plantje gaat worden?

In seedshops kun je feminized wiet zaden kopen.
Dat zijn zaadjes die uit zullen groeien tot een vrouwelijke plant. Maar hoe kun je nu van tevoren aan een zaadje zien dat het een vrouwelijke plant gaat worden, als het bij de plant zelf pas na maanden duidelijk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV de nieuwe kennisbank voor weettelers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, als het een roze zaadje is is het vrouwelijk. Blauwe kleur duidt op mannelijk. Daarnaast zijn er nog de misleidende "Gordon"-zaadjes, die zijn wel roze maar zijn stiekem toch niet vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig om dit na te zoeken, allerlei obscure sites die wietzaad als 'souvenir' over de hele wereld rondsturen.. Ze beweren trouwens dat de zaadjes gewoon uitkomen 'als het in het land waar jij woont legaal is'. Alsof dat zaadje dat weet.. :)

Het beste antwoord

Cees: “Je kan pas met de behandeling beginnen als je er zeker van bent, dat de plant die je gaat bespuiten 100% vrouwelijk is. Dit is een heel werk waarbij ik meer dan duizend zaadjes opgroei en die dan allemaal test op het XX zijn. Deze laat ik in de bloei komen en als de bloeivorming is zoals ik wil, bespuit ik het bovenste gedeelte met een oplossing van Gibberelic acid. Het heeft mij meer dan tien jaar gekost om de juiste oplossing en dosering te vinden. Het enige wat ik er over kwijt wil is, dat de oplossing per liter in drie cijfers achter de komma gaat. Gibberelic is geen hormoon, dit wil ik nogmaals met nadruk zeggen, want tot mijn verbazing hoor ik, zelfs van grote zadenboeren, dat dit wel zo is. Het beïnvloed de hormoonhuishouding en dwingt de XX hormonen om zich om te zetten in Y, dus mannelijk. Deze mannenbloemen bevruchten de plant, en omdat de plant zelf helemaal XX is krijg je alleen maar XX zaad.”

Zie bron voor meer info

Toegevoegd op 14-05-2009 13:29:19
Er bestaat ook eerder gerommel waarbij onder invloed van hormonen feminized zaad ontstaat, zoals ik het begrijp een soort van hermafrodiet, zie tweede link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb altijd begrepen dat je dat niet kunt zien, je kunt het pas zien als de plantjes uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het pas zien als ze groeien of het een mannetje of een vrouwtje is.

Zie bron :