Kun je beter/sneller denken met je ogen dicht of als je blind bent?

Ik las op zo'n site: ''We zien niet met onze ogen maar met onze hersenen. De ogen zijn de camera’s van onze hersenen. 25% van de hersenen worden gebruikt om het zicht te controleren.''

Dit zou dus betekenen dat iemand die blind is, 25% van de hersenen niet gebruikt aan visie, zou dat zeggen dat je hersencapaciteit voor al de andere zaken met 25% toeneemt? (als je het vermogen dat ze hebben om beter te horen, verwaarloost)

Of bedoelen ze hiermee dat het hersendeel wat je gebruikt voor visie 25% is qua grootte van je totale hersenen? En dat je dit deel nergens anders voor kunt gebruiken.
Als dit het geval is, vroeg ik me af wat er dan verschild aan het hersendeel van visie, waarom je die niet zou kunnen gebruiken voor andere dingen, als het onthouden van informatie.

De site: http://www.smeets-online.com/funenart/wistjedat_frame.html
(onderaan)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedenk me net dat als je je ogen dicht doet je je ogen nog gewoon volop gebruikt. Vergeet dit deel, maar stel je voor alsof deze vraag gewoon geld voor een blinde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Blinde mensen "zien"met hun oren en andere zintuigen.
Gemiddeld genomen zijn blinde mensen vergelijkbaar intelligent tov. niet blinde mensen.
Dat geeft al aan dat ze in feite slimmer zouden moeten zijn,
het opnemen van info is een stuk lastiger.
Het feit dat ze toch zeer goed mee kunnen komen geeft al aan dat ze het gemis aan zicht hebben weten te compenseren.
In het donker zijn ze zwaar in het voordeel en dat is niet als grapje bedoeld.
Dat blinden geen topschakers zijn komt wellicht doordat ze zich met takken van sport bezighouden waarbij het zien minder een rol speelt.
Als een blinde zich echt grotendeels met schaken zou bezighouden (vooral het analyseren van stellingen en eindspelen ed.) blijft het voor hen moeilijker omdat ze alle stellingen moeten onthouden.
Hun vermogen om vast te leggen waar ze zijn en welke weg ze hebben afgelegd, is indrukwekkend.
Ik denk dat het zichtveld in hun hersenen voor de info uit andere zintuigen wordt gebruikt op een voor een ziende niet te begrijpen manier.
Juist vermogenss als overzien en anticiperen zijn bij hen sterk ontwikkeld.
Hun invoelend vermogen is vaak heel sterk.
Ik vind dat ze vaak meer zien dan zienden, zouden ze gemakkelijker stellingen bij schaken kunnen opnemen en vasthouden , dan kunnen grootmeesters hun borst nat maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft het zelf al aan 25% van de hersen wordt gebruikt om het beeld dat onze ogen doorgeven hier wordt verwerkt. Als je blind bent wil dat niets zeggen over dit percentage.
13 jaar geleden
Het ter beschikking hebben van meer hersencellen verhoogt je intelligentie niet direct. Het gaat er meer om hoe je hersenen zijn gestructureerd dan om de hoeveelheid beschikbare hersencellen.
Om tot goede oplossingen te komen zijn intelligentie en concentratie vereist. Daarnaast kan het denken nog worden bepaald door de mentale instelling; men komt soms niet tot de beste oplossing omdat men in een traditie denkt of op taboes stuit.
Of je je ogen al of niet gebruikt hoeft je concentratie niet te verstoren; topschakers kunnen prima denken terwijl ze naar het bord kijken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn wel blinde schakers, maar tot nog toe geen topschakers; blinden hebben er dus gaan baat bij dat ze blind zijn, er zijn daarentegen wel veel grootmeesters die uitstekend blind (d.w.z. zonder een bord te zien) kunnen schaken en dat nog wel tegen tien of meer andere goede schakers tegelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft elk proces plaats in een bepaald gedeelte van de hersens. Als je de ogen sluit, is het enige voordeel, dat je hebt,dat je niet wordt afgeleid en dat bevordert de concentratie.