Zijn je vuisten gemaakt om mee te slaan?

Evolutionair gezien dan. Vroeg het me gewoon af

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een vráág!
Haha
Poet
10 jaar geleden
Ik denk dat de meerwaarde van vuisten in de evolutie vooral zit in het stevig vast kunnen pakken van iets

Antwoorden (6)

Kijk maar naar je hand als je iets oppakt of beetpakt, nog beter zie je het bij aapachtigen, zij pakken een tak vast en hun vingers gaan om de tak heen om goed houvast te hebben.
Dat is het antwoord dus: om iets of iemand beet te pakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vuisten zijn zowel gemaakt om objecten op te tillen of vast te houden, als op te lopen. Aapachtigen zie je wel eens op hun vuisten lopen. Zo hebben wij vroeger ook rond gelopen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de evolutie is niets gemaakt om een bepaalde reden. Dat zou veronderstellen dat er een plan achter zit, en dat is niet zo.
De vraag is: als een dier of een plant een bepaalde eigenschap heeft, is die dan handig voor het voortbestaan? Is de kans groot dat het betreffende dier (of de betreffende plant) zich kan voortplanten, en hebben de nakomelingen een goede kans om zelf ook volwassen te worden? Zo ja, dan wordt die eigenschap er door de natuur vanzelf ingefokt.

Voor onze soort zijn sterke grijphanden altijd een voordeel geweest, waardoor we goed konden overleven. We stammen immers af van aapachtigen die in bomen leefden. Maar ook later, toen onze voorouders op de vlakten gingen leven, waren die handen heel nuttig om dingen mee op te pakken, en later zelfs gereedschappen mee te maken en te gebruiken.

Dat je er ook een vuist mee kunt maken om iemand te slaan, is pas veel later 'uitgevonden'. Je ziet aapachtigen elkaar eigenlijk nooit met vuisten slaan. Als ze vechten doen ze dat vooral door te bijten, duwen en trekken!

Dus tweemaal nee: in de evolutie ontstaat nooit iets met een vooropgezet doel, en onze handen zijn in eerste instantie als grijphanden geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
natuurlijk zijn vuisten ook gemaakt om te slaan. om zo te slaan máák je ‘n vuist. máár je kan er nog meer mee doen hoor. met ‘n vinger kun je ‘n klein gat dichten, met ‘n vuist ‘n groter gat. je vuist gebruik je ook om in te hoesten, en jawel hoor ook als hamer gebruiken onze vuist en ook wel om te slaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vuisten zijn niet door de natuur gemaakt.Een vuist maak jezelf,van je hand die evolutionair zo is ontwikkeld,dat jij er een vuist mee kunt maken.vergelijk het met een knipoog.het oog is er,jij knipoogt ermee.
10 jaar geleden
Nee, zijn gemaakt voor de jacht en beter te overleven doordat je met je handen allerlei dingen kunt maken en vastpakken. Vechten is pas later "ontstaan", om jezelf beter te kunnen verdedigen en beter te overleven, maar vechten is zeker niet de hoofdoorzaak voor je handen.