Waarom zoemen muggen als ze mensen willen bijten?

Ik weet dat het zoemen bedoeld is om een partner te vinden. Maar waarom zoemen ze (soms, niet altijd) als ze op zoek zijn naar bloed en om je lichaam heen vliegen? Het is toch niet slim om geluid te maken terwijl je op jacht bent?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat er dus om, volgens onderstaande bron in het antwoord, dat ze elkaar herkennen. Misschien is het wel zo dat ze pas gaan zoemen op het moment dat ze een andere mug ontwaren?
Want het valt me soms op dat ze soms stil zijn, en dan ineens gaan zoemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (3)

Het vinden van een partner overheerst (op dat moment) over het vinden van voedsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
muggen zoemen niet in die zin dat ze een stem hebben waarmee ze geluid maken.het is het geluid dat hun vleugels maken wanneer ze ze vliegen wat gehoord wordt.dat kunnen ze dus niet ff uitzetten onder het vliegen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh, jawel. Dat kunnen ze wel degelijk uitzetten!
niko
10 jaar geleden
dan stoppen ze met vliegen,dan zweven ze.
Je hoort muggen alleen zoemen als ze dicht bij je zijn, maar ze zoemen altijd. En ze kunnen je alleen bijten als ze te horen zijn. Daarom lijkt het zo.