Waarom leven pinquins alleen op de zuidpool?

Op de noordpool vind je ze niet. Hoe kan dat en zouden ze er wel kunnen leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
25.1K

Het beste antwoord

Als je de theorie van Darwin geloofd denk ik om de zelfde rede als ijsberen alleen op de Noordpool leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit zou dus tevens betekenen dat pinguïns in der daad op de Noordpool kunnen leven. Net als ijsberen op de Zuidpool overigens.

Toegevoegd na 14 minuten:
Was al bang dat je dat ging vragen.

Dat ijsberen afstammen van de 'gewonen' bruine beren die leven in onder andere Noord-Amerika. Deze zijn naar het uiterste noorden verhuist en hebben zich aangepast aan de omstandigheden en zijn geëvalueerd naar de huidige ijsberen. Aangezien er geen bruine beren in het uiterste zuiden wonen van het zuidelijk halfrond kan dit zelfde niet zijn gebeurd daar. En de overtocht van de Noordpool naar de Zuidpool is logischerwijs niet te doen voor de ijsberen. Vandaar dat ze daar niet voorkomen.
Ik verwacht dus dat er iets soortgelijks met de pinguïns is gebeurd.
Als was er vroeger wel een soort pinguïn op de Noordpool de Reuzenalk. Maar dit was dus een ander soort en geen familie van de pinguïn. Deze beide zijn dus waarschijnlijk van een volgel soort in de buurt van de polen geëvalueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat is die theorie van Darwin dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was al bang dat je dat ging vragen. Dat ijsberen afstammen van de 'gewonen' bruine beren die leven in onder andere Noord-Amerika. Deze zijn naar het uiterste noorden verhuist en hebben zich aangepast aan de omstandigheden en zijn geëvalueerd naar de huidige ijsberen. Aangezien er geen bruine beren in het uiterste zuiden wonen van het zuidelijk halfrond kan dit zelfde niet zijn gebeurd daar. En de overtocht van de Noordpool naar de Zuidpool is logischerwijs niet te doen voor de ijsberen. Vandaar dat ze daar niet voorkomen.
Ik verwacht dus dat er iets soortgelijks met de pinguïns is gebeurd.
Als was er vroeger wel een soort pinguïn op de Noordpool de Reuzenalk. Maar dit was dus een ander soort en geen familie van de pinguïn. Deze beide zijn dus waarschijnlijk van een volgel soort in de buurt van de polen geëvalueerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
echt niet... ijsberen eten die pinguïns zo op, ijsberen zijn daar niet de enige vijanden van de pinguïns. ook is het daar een stuk warmer.

Andere antwoorden (7)

Volgens dit bericht leven ze ook niet op de zuidpool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in elk geval wel pinguins op Antarctica.
De zuidpool: tja, de geomagnetische zuidpool en de geografische zuidpool zijn natuurlijk maar stippen op een kaart... Daar kan ook hooguit 1 pinguin tegelijkertijd op staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig artikel, er zijn wel degelijk pinguïns (bijvoorbeeld de Keizerspinguïn) op het continent Antarctica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzinverhaal.
Ja, en mensen zijn nog nooit op de maan geweest.
En 9-11 is door de amerikanen zelf uitgevoerd zodat ze een oorlog konden starten. ja hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en JFK heeft eigenlijk zelfmoord gepleegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: niet helemaal correct. JFK heeft zichzelf vermoord, vanuit de bibliotheek waar Oswald een verdieping te laag zat om een goede hoek te krijgen. Daar is Red Dwarf volgens mij toch heel duidelijk in geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet meer precies waar JFK zat, maar hij heeft zichzelf duidelijk om zeep geholpen met een scherpschuttersgeweer over enige afstand.
Pinguins leven niet alleen op de zuidpool, ze leven ook onder andere in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Argentinie & Chili.
In principe zouden ze dus ook op de noordpool wel kunnen overleven, alleen zijn ze daar niet neergezet door de schepper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinguïns leven op de zuidpool. Ze leven altijd langs de kust, niet meer dan een paar kilometer landinwaarts. Er leven geen pinguïns op de noordpool of op het noordelijke halfrond van de aarde. Maar toch is het een paar soorten pinguïns gelukt om naar het noordelijke deel richting de evenaar te gaan. Maar ook deze pinguïns leven in de koudste wateren die ze kunnen vinden. In de warme zeeën zijn haaien en anderen vissen, die op jacht zijn en zo groot zijn dat ze iedere voorbijgaande pinguïn te pakken krijgen.

Verschillende pinguïnsoorten zijn op het zuidelijke deel van de aarde gevangen genomen en in het noordelijke deel van de aarde los gelaten, vaak bij het noorden van Noorwegen, in de hoop dat ze daar zouden wennen. Maar deze experimenten zijn elke keer mislukt. Na een paar weken waren de pinguïns verdwenen. Misschien hebben sommigen geprobeerd naar het zuiden terug te gaan. Andere zijn waarschijnlijk opgegeten door beren en vossen, die in het noordpool gebied leven.

Alleen wordt het zuidpoolgebied bedreigd door het broeikas effect als het zo door gaat sterft de pinguïn uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 weer voor het kopieren. Kap er nou eens mee en geef eens zelf antwoord. Die punten zijn toch helemaal niet zo interessant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat maakt het uit Dounja? Het gaat er toch om of mijn vraag wordt beantwoord? + van mij.
De Noord- en Zuidpool liggen 20 000 KM van elkaar verwijderd, De noordpool is geen land maar uitsluitend een drijvende ijsvlakte.
De zuidpool is (grotendeels) land, het 6e werelddeel
eigenlijk. Pinguins gebruiken de rotsbodem van de zuidpool, ze kunnen niet vliegen en dus nit bij de Noordpool komen.
Daarom is het smelten van de zuidpool en groenland een ramp, er ligt een onvoorstelbaar grote hoeveelheid ijs op. Als dat smelt hebben we echt een groot probleem.
als echter de noordpool smelt heeft dat geen gevolgen voor het mondiale zeeniveau, de ijsberen zijn er echter bepaald
ongelukkig mee, uitsterven dreigt, zij kunnen ook niet naar de zuidpool zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat pinquins niet op de noordpool leven, omdat ze daar opgegeten zouden worden door de ijsberen.
Noordpool = ijsberen.
Zuidpool = pinquins.
Ik weet niet of dit waar is, ik heb het alleen gehoord.
Maar het zou een verklaring kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correctie! : er leven pinguins op de Galapagos eilanden. En die liggen toch echt op de Evenaar. Dus ja, ook pinguins op het Noordelijk Halfrond, als ze op het noordelijkste Galapagos-eiland komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de evolutietheorie ontstaan soorten op een bepaalde locatie en verspreiden ze zich in hun omgeving voor zover dit mogelijk is. Zwemmen van de zuidpool naar de noordpool is een beetje ver voor pinguïns. Overleven in warme wateren met veel concurrentie is moeizaam voor deze onder water vliegende vogels. Waarschijnlijk zouden ze op de noordpool wel kunnen overleven, maar ze komen er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1