Kun je aan je visuele waarnemin merken als je pupil van grootte verandert?

Je pupil kan groter of kleiner worden door bijvoorbeeld licht/donker of door psychologische invloeden. Ziet iemand iets wat hij leuk of mooi vindt, dan worden zijn pupillen onbewust wijder. En ook drugs kunnen de pupil veranderen.

Maar als je door drugs of emoties je pupil groter wordt merk je dat dan ook aan je visie. Immers er lijkt veel meer licht binnen te kunnen vallen op je netvlies, en je zou dan misschien het ook beter zien. Maar is dat ook zo, kun je dat aan je waarneming herkennen.

Als ik mezelf na ga, lijkt het me dat ik niets in mijn visuele waarneming verandert zie. Maar is dat zo weinig of helemaal niets of juist (onbewust) wel?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Als het goed is merk je juist niet visueel of je pupilgrootte verandert. Die past zich altijd zodanig aan dat je zo veel licht ontvangt als nodig is voor scherpe waarneming. In fel licht wordt hij dus kleiner, in schemerlicht groter. In beide situaties hou jij scherp beeld, maar dat merk je als het goed is niet juist omdat je beeld door de verandering van de pupilgrootte gelijk blijft. Pas als die reflex niet meer werkt zou je een ander beeld moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je antwoord begrijp ik, maar ik had mijn vraag meer toegespitst op drugs en emotie, omdat daar nl de begrijpelijke verandering door licht niet aanwezig is
Je merkt het in ieder geval bij een plotselinge overgang van donker naar licht en omgekeerd. Als je vanuit een zonovergoten terras een bijna donkere schuur inloopt zie je de eerste seconden helemaal niets, maar een paar minuten later kun je bij het schaarse licht in de schuur gewoon zien.
Als je dan weer naar buiten loopt knijp je de ogen dicht omdat het overvloedige licht pijn doet aan je ogen, maar ook dat duurt slechts enkele seconden en dan zie je weer normaal.

Dat de kwaliteit van visie in de donkere schuur anders is merk je ook. Vooral diepte zie je minder goed, waardoor je eerder iets omstoot dan buiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vergroting van pupillen door de jou genoemde redenen betekent dat er meer licht binnenkomt en de receptoren sterkere signalen naar je hersens zullen afgeven en optisch zal het beeld ietwat vervagen net zoals bij een camera.
Wat je hersenen van dit sterkere signaal zullen doen is voor mij een raadsel en ik denk ook dat er geen of weinig onderzoek naar gedaan is.