Heeft je omgeving invloed op je lichaamsbouw, zo ja is dat erfelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Castle
6 jaar geleden
Volgens mij zou het kunnen. De mens is een kudde- en gewoontedier. Als je opgroeit met slecht eten en geen stimulatie voor lichamelijke beweging dan zou dit van invloed kunnen zijn. Er zijn meer voorbeelden waarin dit zou kunnen zijn zoals drank, drugs, boulimia, anorexia....veel zaken die vanuit je omgeving een invloed op je kunnen hebben.

Het beste antwoord

Nee, je omgeving heeft geen invloed op JE lichaamsbouw.
En dat is dus ook niet erfelijk.
Evolutie werkt anders.
Je krijgt van je ouders een mengsel van genen. Die genen kunnen ook wel eens muteren. Er ontstaat dus een mengsel van verschillende lichaamsbouw.
Op de lange duur kunnen mensen met een lichaamsbouw die beter bij de omgeving past een hoger voortplantingssucces hebben. Daardoor kan een populatie op de lange duur bestaan uit individuen die beter aangepast zijn.
Het werkt dus zeker niet op individueel niveau.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het goed snap verklaard dit antwoord ook bijvoorbeeld waarom mensen in afrika beter zijn in hardlopen vergeleken met europa
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
NoteToSelf, Reddie geeft aan dat dit niet op INDIVIDUEEL niveau geldt. Als jij morgen naar Canada verhuist, verandert er niets aan je lichaamsbouw. Dat Canadezen een andere lichaamsbouw hebben dan Biafranen (die overigens niet meer bestaan ..) geeft Reddie ook aan, maar dat zijn vercshillen die op lange termijn ontstaan zijn. M.i. niets mis met zijn antwoord dus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het goed snap verklaard dit antwoord ook bijvoorbeeld waarom mensen in afrika beter zijn in hardlopen vergeleken met europa
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pipadekkers, het is een veel gehoord verhaal dat Afrikanen vanuit aanleg/lichaamsbouw betere hardlopers zijn, maar onderzoek hier naar lijkt toch op andere factoren te wijzen, zie https://nos.nl/artikel/635053-waarom-lopen-afrikanen-zo-hard.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JanJ2002,Dus als ik het bericht goed heb begrepen (waarschijnlijk heb ik het niet goed)
Speelt de omgeving wel een rol bij hun succes voor het hardlopen
Of heeft omgeving echt NOOIT invloed op lichaamsbouw
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het alsnog niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vroeger, toen er nog veel vervuiling plaatsvond in- en rondom de fabrieken, had dit als gevolg dat de mensen veel ''slechte stoffen'' binnenkregen, en de kinderen daarvan die geboren werden hadden vaker afwijkingen of misvormingen.
Het is gedeeltelijk wel, gedeeltelijk niet van toepassing.
Reddie
6 jaar geleden
@JanJ2002, na allerlei factoren te hebben onderzocht is de oorzaak heel erg simpel gebleken.
Kenianen lopen sneller omdat ze "geen" kuiten hebben.
Het is ook bewezen door hardlopers een gewichtje van 100g om de enkels te binden. Resultaat, ze liepen 10% (heel veel dus) langzamer.
Het is dus een kwestie van simpele mechanica.
Een gewichtje steeds versnellen en vertragen kost veel tijd.
Hetzelfde effect kun je zien bij kinderen, die veel sneller huppelen, met hun armen zwaaien, etc. Gewoon mechanica.