Ik was afgelopen weekend in het beroemde Field museum in Chicago en daar hebben ze een gigantische tentoonstelling over evolutie. Daarbij werd aangegeven dat elk uur 3 een soort uitsterft. Ze hadden daar een teller die het aantal aangaf van die dag. Deze expositie stond in het teken van het grote uitsterven rond bepaalde periodes in de geschiedenis waarbij er in korte tijd veel meer soorten uitstierven om plaats te maken voor nieuwe.

Overigens moet je dan niet alleen denken aan grote dieren en zelfs niet alleen aan dieren. Het gaat volgens mij bij dit aantal (van 3- 6 per uur) om soorten onder alle organismen.

bijgaand PDF gaat over het uitsterven van grote (zoog)dieren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn ook bronnen die aangeven dat er elke 3 uur één diersoort uitsterft. Het blijft natuurlijk een gok die niet op echte tellingen zijn berust.

Toegevoegd na 9 minuten:
In bijgaand (m.i. goed artikel) wordt ook aangegeven hoeveel zoogdieren en primaten worden ontdekt per jaar. Dit zijn meestal geen nieuwe soorten, maar soorten die eerst niet als aparte soort werden gezien of dieren waarvan de biotoop nog niet was onderzocht (bijvoorbeeld diepzee, een grot etc..).

Soorten kunnen ontstaan uit een soort door verspreiding of veranderingen in de omgeving. Op een gegeven moment staan bijde groepen organismen zover van elkaar af dat ze bij paring geen nakomelingen kunnen krijgen. Dat wordt in de biologie gedefinieerd als nieuwe soort.

Toegevoegd na 4 uur:
Bovenste afbeelding geeft een indicatie van het aantal uitgestorven zoogdiersoorten. De onderste afbeelding komt uit Science en is wat moeilijker te interpreteren. Het geeft een uitstervingsratio per 1 miljoen species (dus soorten). Hoeveel soorten er zijn is niet precies te zeggen. Er zijn ongeveer 1.9 miljoen soorten beschreven, waarvan ongeveer 100.000 gewervelden (alleen landdieren), iets van 10.000 vogels.

Dus als er wordt geschat dat 1200 vogelsoorten per jaar uitsterven, dan is dat op 1 miljoen soorten berekend. Op 10.000 vogels zijn dat er dus 12.

Belangrijker is dat je ziet dat verwacht wordt dat de "extinction rate" enorm omhoog gaat, ook voor zoogdieren. Hoewel je twijfels kunt hebben bij de schattingen van het aantal soorten dat per uur uitsterft.

Toegevoegd na 4 uur:
... zijn biologen het er wel over eens dat de ratio van uitsterven momenteel 100 tot 1000 keer hoger is dan voor de tijd waarin de mensen op aarde rondliepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, maar wat is het probleem?
Vernieuwing betekent uitsterven van oude soorten en opkomst van nieuwe soorten. Dat is de dynamiek van onze wereld.

Waarschijnlijk vind jij het ook zo naar als zo’n lief hertenjong wordt aangevallen door een leeuw. Ik ook, maar ook dat is een deel van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet een dier maar een dierensoort
Rieneke1
13 jaar geleden
het probleem is het tempo waar dit in gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de eerste alinea wel correct overigens als je het niet hebt over een individu, maar over een soort. Dit is precies wat er gebeurt in de evolutie. Tweede alinea doet niet echt ter zake en gaat in op een individu. Ook een groot probleem voor natuurbeschermers, want het is makkelijker te collecteren voor een panda (die het zichzelf onmogelijk maakt door alleen bamboe te lusten en weinig zin te hebben in sex) dan voor een griezelige spin die met uitsterven wordt bedreigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ramklaza:Ik heb het toch over diersoort?
@rieneke:Wie bepaalt het tempo?
Er zijn mensen (Sir Martin Rees) die denken dat de mens deze eeuw aan de beurt is, maar er zijn ook mensen (Hawking) die denken dat het in dit millenium gaat gebeuren. En weer: so what?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met rieneke en som - voor bepaalde dier- en plantensoorten is het overduidelijk dat de mens de hand heeft in het op uitsterven staan.
Alle soorten willen behouden is niet realistisch omdat uitsterven er net zo goed bijhoort binnen de evolutie - maar dan moet onze invloed daarbinnen niet zo overduidelijk zijn. En natuurbehoud is dan ook weer iets heel anders - mensen willen dat de reuzenpanda en de walvissen blijven bestaan, maar planten spreken al minder aan, terwijl het allemaal in elkaar grijpt (als die bamboe die de reuzenpanda eet zou uitsterven, houdt het voor die pandasoort ook op bijvoorbeeld). Maar als er een snelweg verbreed moet worden met als smoes dat dat tegen files zou werken, dan moeten natuurbeschermers niet aankomen met zeldzame plantensoorten die in het verbredingsgebied liggen want dan zijn ze 'milieumaffia'. En daarnaast heb je nu bijvoorbeeld het gedoe over de heide: jarenlang is alle moeite gedaan om de vergrassing en verzuring van de heide tegen te gaan, dat is in sommige gebieden goed gelukt, gaan mensen piepen dat het pijpestrootje nergens meer te zien is ;-) Oftewel: we rommelen maar wat aan, en vaak is het niet meer dan een educated guess...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's grappig Raamklaze zegt dat het over een diersoort moet hebben, terwijl som zegt dat je naar het dier moet kijken. Ik snap beide opmerkingen niet zo. Dieren, incl. de mens, sterbven uit en het is een cumulatief proces, omdat de hele voedselketen in elkaar stort. Als een diesoort uitsterft die als voedsel dient voor een hogere soort, dan komt die hogere soort, als het een moeilijke eter is, in de problemen en wordt ook met uitsterven bedreigd: zie panda. Als mensen een rommeltje maken van hun leefomgeving, dan sterven ze ook uit, hoeveel techniek ze ook uitvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Knuppel: ik zag dat je 5 minnen had en nam het alleen maar voor je op. De vraagsteller vraagt om de hoeveel tijd een diersoort uitsterft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks som, maar mijn naam is Knuppel, en die gooit zichzelf graag in een hoenderhok. Dan krijg je een hoop haatminnen naar je hoofd geslingerd. @Hippo, wat maakt het uit wie de laatste tijger om zeep helpt. Een jager, een stroper of een slang, om maar wat te noemen.Jij hebt een probleem met het verschijnsel mens (Teilhard de Jardin), maar dat is een andere kwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Som ik heb jouw eerste reactie herlezen en nu snap ik hem wel.
N.A.V. jouw tweede reactie:Vraagsteller stelt of iets waar is, en geef als antwoord JA, met een valse opmerking erachteraan, das waar.
Nee, niet om de 15 minuten, maar om de 24 minuten. (Zo'n 100 per dag.)
Iedere dag worden er 50 diersoorten ontdekt. Per dag sterven er dus 50 diersoorten uit.

Maar dat is minder erg dan het klinkt. Er wordt namelijk geschat dat er 10.000.000 diersoorten op aarde zijn. Iedere dag sterft er dus 0,0005% van de diersoorten uit. Dat zou betekenen dat over 200.000 dagen alle diersoorten zijn uitgestorven, maar of iemand dat ooit nog meemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van nature sterft er iedere 5 jaar 1 soort uit, gemiddeld op de heeeele lange termijn.